La meg starte med å berolige deg om at dette ikke skal være nok et tåkete blogginnlegg om digitalisering. I stedet skal du skal få en litt bedre forståelse av hvilken teknologi som trengst for å gjøre virksomheten mer effektiv og i stand til å raskt ta i bruk nye teknologier.
For å helt bli konkret: Det du trenger er en digital tjenesteplattform.
En digital tjenesteplattform beskrives best som selve grunnmuren i effektivt digitaliseringsarbeid. I denne grunnmuren finner du fem hovedkomponenter som på hver sin måte tilrettelegger for mer effektivt arbeid, bedre sikring av data og tjenesteinnovasjon:
Den første komponenten er master data management og gir deg mer innsikt og muligheten for å dele data på tvers av organisasjonen. Her ligger nøkkelen til modernisering, automatisering, innovasjon og analyse. De aller fleste har fortsatt silobasert data fastlåst hos ulike avdelinger, noe som både er uoversiktlig og unødvendig.
Den andre komponenten er integrasjon - selve motoren som kobler systemer, applikasjoner og data sammen. Det er dette som sørger for at du kan skape effektive forretningsprosesser.
Den tredje komponenten er API-management, som styrer og kontrollerer delingen av dataene og tjenestene som ligger på toppen av plattformen. Dette kan gjøres lokalt eller i skyen og sørger for at virksomheten har kontroll på grensesnittene som sørger for at systemer og tjenester snakker sammen.
Den fjerde komponenten, sikkerhetskomponenten, gir deg kontroll på identiteten og tilgangen til ansatte, kunder og samarbeidspartnere.
Den femte komponenten gir deg mulighet til å benytte kunstig intelligens og maskinlæring til å strukturere egen data raskt, identifisere flaskehalser og se etter nye tjenestemuligheter. Den lar deg rett og slett bruke mer tid på det du er flink til.
Hvis en digital tjenesteplattform skal fungere optimalt er det helt avgjørende å forstå hvordan samspillet mellom disse komponentene fungerer. I korte trekk lar de deg utnytte nye teknologier for å lansere nye, digitale tjenester raskt til markedet, levere bedre kundeopplevelser, automatisere tidkrevende prosesser og tilrettelegge for BI og analytics.
Et spørsmål vi ofte får handler om hvor man skal starte når man skal utvikle og implementere en digital tjenesteplattform. Det starter vanligvis med rådgivningsprosjekter for å kartlegge situasjonen hos kunden og få svar på flere spørsmål:
Det er viktig for oss å forstå kunden; både menneskene som jobber der og hvordan de skaper verdi, for til syvende og sist er det de to tingene alt handler om - mennesker og verdiskaping. Derfor forsøker vi å ta tak i konkrete problemer og bygge noe som gir verdi for kunden så raskt som mulig.
Tidlige gevinster gir prosjektet momentum og viktige svar på hvilke steg vi bør ta videre, for en digital tjenesteplattform er aldri ferdig utviklet.
Det finnes mange gode grunner til å benytte en digital tjenesteplattform. De to vanligste, som menneskene som jobber med tall bryr seg mest om, handler om å øke effektivitet og redusere kostnader. Men en digital tjenesteplattform er så mye mer enn det.
Det er en innovasjonsarena som lar deg utvikle nye tjenester, som gir enda større gevinster, for flere parter i flere økosystemer. I dag kommer konkurransen fra alle kanter og det finnes ikke et marked som ikke er truet av disrupsjon. Sitter du for lenge på gjerdet og venter, kan det med andre ord gå veldig galt. Med riktig teknologi vil du raskt kunne snu deg rundt og følge utviklingen i markedet, eller du kan bli den som andre snur seg etter.
Det er ikke opp til IT-avdelingen å ta ansvar her. Det ligger hos toppledelsen, som må ta eierskap til å drive dette fremover.
Ifølge store analysebyråer som Gartner er digitale plattformer en av de tre største megatrendene i IT-markedet de neste 10 årene, sammen med kunstig intelligens og virtuelle opplevelser. En digital tjenesteplattform vil med andre ord bli ditt viktigste verktøy for å starte med digital transformasjon og skape Rask Digital Utvikling - som for oss handler om to ting:
Kanskje det er du som leser dette som kommer til å endre spillereglene på markedet? Og hvis ikke nå; når? Og hvis ikke deg; hvem?
Vil du lære mer om en digital tjenesteplattform?
artiklene om digital tjenesteplattform