Det finnes ingen enkel oppskrift for å få produktivitetskurven til å skyte til værs. Spesielt ikke når det gjelder komplekse prosjekter, som krever store ressurser og involverer mange aktører. Er det én bransje som har merket dette, er det byggebransjen. Faktisk viser undersøkelser fra byggeplassen at kun 50% av tiden til håndverkerne er direkte produktiv.
Derfor satses det stort på moderne teknologi i bransjen. Vi ser likevel at svært mange starter i feil ende. Derfor vil jeg dele noen gode råd til hvordan du bør tenke for å stå bedre rustet til å lykkes med digitalisering.
En felle jeg opplever svært mange går i er at de legger mye tid, penger og energi i initiativ som ikke drar dem nærmere selskapets mål. Mitt råd er: Treffer det ikke målet, så ikke gjør det. Og hvis målet ikke er tydelig nok for deg, så definér det først. Det er for mange som leter aktivt etter ideer og setter i gang med det som høres best og kulest ut, selv om de ikke har peiling på hva de egentlig ønsker og oppnå. Start med en realitycheck, så slipper du å kaste bort tid og penger.
En forlengelse av forrige tips, er å fokusere på det som kan være med på å skape en bedre hverdag for de som faktisk skal bruke teknologien til slutt. Ikke tenk på IT-verktøyet eller teknologien i seg selv. IT skal være et virkemiddel i digitaliseringsarbeidet, mens prosessene dine skal være driveren - ikke omvendt. Ha fokus på å løse utfordringene du har i dag, fremfor de du tror du vil ha i fremtiden.
Vi mennesker er trent opp til å lete etter produkter, men det er informasjon som bør ha absolutt høyeste prioritet i disse dager. Det er her nøkkelen som vil hjelpe deg med å skape mer effektive prosesser og levere bedre tjenester ligger. Klarer du å løsrive deg fra den tradisjonelle tankegangen, hvor man gjerne starter med å se etter nye teknologier og produkter, vil du til slutt vite hvilke løsninger som vil hjelpe deg på best mulig måte.
Hvis et selskap skal kunne bevege seg mot ett mål må det ligge tydelige prioriteringer og en avklart rekkefølge i bunn. Selv om selskapet har ulike avdelinger henger det meste sammen og påvirker hverandre. Derfor gir det ikke mening at hver avdeling skal tenke på seg og sitt. En styringsgruppe som tar avgjørelser sammen, på vegne av hele selskapet, er derfor et godt sted å starte for å oppnå rask digital utvikling.
Læringskurven er bratt for alle som driver med digitalisering. Derfor er det smart å skynde seg sakte i arbeidet, ved å dele problemer opp i mindre biter og gjennomføre mange, små etapper. Svært få gjør dette i dag, men mange begynner å forstå at dette er veien å gå, fordi du vil kunne levere verdi kontinuerlig. Det er jo nettopp dette som er kjernen i digitalisering; å skape kontinuerlig forbedring. Prosjekter som gjennomføres i store sykluser tar lang tid, mens du vil lære fortere hvis det skjer noe hele tiden.
Hvor ofte stopper du skikkelig opp og evaluerer det som har skjedd? Men min erfaring er at for få våger å se seg i speilet hvis noe ikke går som man ønsket eller at man ikke tar seg tid til å se tilbake hvis et prosjekt gikk bra. Hva kunne gjort det enda bedre? Hva kunne gjort det enda enklere å gjennomføre?
Mye vil ofte ha enda mer, men i digitaliseringsarbeidet kan det faktisk være lurt å snu på det. Vi har sluttet med å levere komplette løsninger og skraper funksjonaliteten på det vi leverer ned til det absolutte minimum av hva man har behov for der og da. Ved å lære av egne brukeropplevelser kan man lettere prioritere funksjonalitet som skaper høyest verdi på sikt. Kanskje du oppdager at noe du ikke trodde er viktig viser seg å være det, eller at noe du trodde er ekstremt viktig ikke er det i det hele tatt?
Deler du opp prosjekter i mindre biter vil du kunne teste ut flere ideer, fordi det vil ta én måned i stedet for tre år og få testet den ut. Og hvis du har brukt tre år på noe, med all energi og ressurser det medfører, og sluttresultatet er håpløst, så ville du likevel ikke kastet det. Du ville beholdt det ene og alene for hva det kostet deg. Hvis du derimot har brukt en måned på noe, har du råd til å legge den vekk. Det betyr at du kan bli mer vågal.
En typisk bestilling inneholder en lang rekke tekniske kravspesifikasjoner, men ingenting som tar for seg forretningsverdi eller bruk. Gjør du dette er du dømt til å mislykkes, mener jeg. Hvis du i stedet bruker tid på å sette deg inn i skoene til brukerne, for å forstå hvordan de vil ønske at løsninger fungerer, er du på god vei til å skape noe som vil være verdifullt for selskapet ditt, de ansatte og kundene deres.
Hvordan kan andre deler av selskapet du jobber i få nytte av informasjonen som du sitter på? Deling av informasjon er en nøkkel for rask digital utvikling, men et problem som ofte forekommer er at folk må forholde seg til fagspesifikke løsninger som de ikke forstår. Alt burde ikke ha en egen applikasjon, selv om det kan virke lettvint for de som bruker det mest. Hvorfor ikke ha alt samlet på ett sted, på en plattform, så andre kan dra nytte av informasjonen som du legger inn?
Vi har svært gode erfaringer med denne tilnærmingen og opplever at dette gir mer fornøyde brukere, at kunden får mer verdi og våre utviklere kan levere raskere.
I kundehistorien under kan du lære mer om hvordan vi har hjulpet Kruse Smith med å effektivisere deres kjerneprosesser, så utviklingen og gjennomføringen av deres prosjekter går raskere og bedre.
artiklene om digital tjenesteplattform