Menu
Rask Digital Utvikling
Kontakt oss

Rask digital utvikling i Kruse Smith

Jonas Bariås
24.feb.2020 13:18:12

Undersøkelser fra byggeplasser har vist at så lite som 50% av tiden til håndverkerne er direkte produktiv. For å kunne effektivisere utviklingen og gjennomføringen av nye byggeprosjekter har Kruse Smith engasjert Communicate for å få utviklet nye systemer, som har fått navnet iPG og iPU – integrert prosjektgjennomføring og integrert prosjektutvikling

IPG har blitt benyttet under byggingen av et toppmoderne undervisningsbygg for Høgskulen på Vestlandet; Edens Hage. Systemet har bidratt til å løse utfordringer som er gjentakende ved store byggeprosjekter.

– Prosjektene har vanligvis mange forskjellige planer i forskjellige formater. Vi så et behov for å gjøre det enklere å få oversikt og at utfordringene på byggeplassen ble synlige på en bedre måte, for å gjøre det enklere å ta gode valg, sier Jon Sakarias Liknes, VDC-utvikler i Kruse Smith. 

Koordinering slik det burde være

På Edens Hage har det vært 60 byggesoner, med 40 underleverandører og 240 personer i sving. Koordineringsarbeid er ofte en hemsko for fremdriften i så omfattende byggeprosjekter, men når alle kan forholde seg til ett og samme system, frigjør det tid for håndverkere og byggeledere. I stedet for at byggingen må stoppe for møtevirksomhet og oppfølging av avvik, kan arbeiderne fokusere mer på aktivitetene de er der for. 

– IPG har gjort det lettere å finne det vi trenger å ta tak i. Systemet løser ikke utfordringene, men det synliggjør de. Når vi slipper å lete etter utfordringer, så er det mindre risiko for å havne bakpå og holde fremdriften i henhold til planen, sier Liknes.

I videoen under forteller han og flere i Kruse Smith om hvilke verdier de får ut av å benytte iPG

COMMUNICATE_KUNDECASE_Kruse_Smith_V05_NO

 

Optimale resultater

IPU er et verktøy som vil benyttes i utviklingen av nye byggeprosjekter. Dette har tradisjonelt sett vært en tidkrevende prosess, men med det nye systemet vil Kruse Smith kunne kutte tiden dramatisk.

– IPU gir mange fordeler for kunden. Vi vil kunne presentere flere alternativer og forklare gevinstene ved ulike veivalg. Det handler om å hjelpe de med å ta bedre beslutninger rundt et prosjekt, så sluttresultatet blir optimalt, sier Jens Fredrik Langlo, VDC-utvikler i Kruse Smith. 

Det du kan se er lettere å forstå. Dette har vært en av baktankene med iPU, som visualiserer prosjektet som skal utvikles. Dette vil bidra til å skape en større innsikt og forståelse for veivalgene som tas, forklarer Langlo. 

– Når de får ulike alternativer, og muligheten til å sammenligne, blir det lettere å velge de riktige løsningene og metodene. Systemet gir mulighet til å velge detaljer rundt i et rom, som lys, farger og ventilasjonsbehov, for å tilpasse det til rommets faktiske formål, sier han.

Systemet fôres med data fra faktiske prosjekter, gjennom iPG, for stadig å kunne utvikle nye prosjekter raskere og med mer presise tidsestimater.

dtp_kube

Slik fungerer en digital tjenesteplattform


 Se video → 

Likte du innlegget? Få nyhetsbrev på mail

Kanskje du liker disse

artiklene om kundereferanse