Nordea var først ute i Norden med et open banking-pilotprogram for å være tydelige på at de har ambisjoner på området. Satsingen på eksterne samarbeid for bedre kundeløsninger er utradisjonell for bransjen. Men pålegg om å åpne bankenes systemer for å gjøre det mulig for en tredjepart å tilby tjenester til kundene, innebærer en ny tidsregning.
Reguleringer framtvinger kulturendring i banksektoren
- Innen bank har vi vært vant til å gjøre ting selv og ha kontroll på det, så det er ingen tvil om at nye regler som PSD2 og GDPR legger premissene for open banking og tvinger oss til en ny tenkemåte. Samtidig har vi ikke bare ny teknologi, men også eksisterende teknologi som anvendes på nye områder, sier Ina Gjerstad, produktansvarlig for NordeaOpenBanking.
Som det første steget på veien mot en utviklerportal ble pilotprosjektet lansert i form av en kampanjeside i slutten av februar. Kampanjen inneholdt API’er og var rettet mot utviklermiljøet. Responsen var overveldende og 300 interessenter meldte seg på pilotprogrammet før den åpne invitasjonen ble tatt ned etter 72 timer. Noen måneder senere er piloter på flere tjenester allerede i gang.
Ønsker seg et forsprang
- Vi har valgt en strategi med en stegvis tilnærming, og er tidlig ute med å levere open banking-tjenester til kundene. Naturligvis mye drevet av reguleringer som PSD2 og GDPR. Vi ønsker å være tidlig ute for å få feedback fra brukerne, og dermed ha muligheten til å gjøre justeringer for stadig å forbedre kvaliteten på det vi leverer. Banksektoren gjør ikke ting alene lenger, det skjer i samarbeid med andre, til det beste for kunden, sier Gjerstad.
En annen faktor som også er med på å drive open banking-utviklingen er endrede kundeforventninger.
- Man tar med seg forventningene som skapes gjennom forbruk av andre tjenester. Vi ser jo hva Uber, Google og Airbnb leverer av veldig gode kundeopplevelser. I banken tar man med seg disse forventningene når finansielle tjenester skal konsumeres.
Inspirasjon utenfor bransjen
- For å lykkes med digitalisering har vi som bank mye å lære av rene digitale selskaper. En ting er teknologien, produktene og tjenestene vi har å tilby, men det krever også en stor endring i kultur og tankesett, og vi må bli mer agile og fleksible. Vi må lytte til tilbakemeldinger, og ikke minst tørre å eksperimentere, og det er den eneste måten å oppnå suksess på videre, sier hun.
Muligheter og trusler
Reguleringene baner vei for nye aktører, og dette endrer dynamikken. Hvem som er konkurrent, og hvem som er samarbeidspartner er kanskje ikke like tydelig. Men det åpnes også et stort handlingsrom med nye muligheter.
- PSD2 er jo en viktig driver. Det kan man velge å se som en trussel, fordi man som bank må åpne opp tilgang til bankdata for tredjeparter. Eller man kan velge å se det som en mulighet. Jeg tror den eneste måten å lykkes på videre er å se det som en mulighet, og se at det man oppnår ved å få på plass compliance-delene er å legge byggesteinene, for de mer spennende tingene man kan gjøre med kunder og partnere. Vi har valgt å se på det som en fantastisk mulighet til å skape nye forretningsmodeller til det beste for kundene, sier Gjerstad.
Ønsker du hjelp til å løse sammensatte problemstillinger i komplekse systemer?
Fyll ut skjema her, så tar vi kontakt for en uforpliktende prat.
Integrasjonsdagene 2018 finner sted 30. og 31. august. Meld deg på allerede nå!
Les og hør hvordan Jotun endret markedet for skipsmaling.
Norsk Tippings digitalisering gir positiv utvikling over hele Norge.
Endringsglede hos Elkjøp: Hva har pingviner med digitalisering å gjøre?
artiklene om digitalisering