Menu
Rask Digital Utvikling
Kontakt oss

Hvordan øke verdiskapingen i en digital verden?

Jonas Bariås
23. okt. 2019, 11:19:00

Digitalisering kan skape enorme verdier for virksomheter og forbrukere. Gjennom fornyelse, forbedring og ikke minst forenkling handler det på den ene siden om å gjøre virksomheten mer lønnsom, forutsigbar og effektiv, og på den andre siden om å skape herlige kundeopplevelser. 

Men dette visste du jo allerede, selvsagt. Det som er verre å forstå er hvordan du når destinasjonen, som du så klart og tydelig har sett for deg mellom forsøkene på å finne ut hvordan nettopp du bør angripe digitaliseringen:

En digital virksomhet som jobber raskere, smartere og bruker data som grunnlag i viktige, strategiske beslutningsprosesser. Du er ikke lenger redd for at de største selskapene i verden skal ta knekken på deg med ny teknologi, fordi du vet at dere er rigget for å ta i bruk den nyeste teknologien og ta nye tjenester til markedet raskt. Analogt arbeid er erstattet av automatiserte prosesser, som lar de ansatte fokusere mer på oppgavene som faktisk skaper verdi. Etter at dere fikk bedre tilgang på data har kundetilfredsheten blitt historisk god, og virksomheten har et eget innovasjonsteam som kontinuerlig jobber for å videreutvikle tjenester og prosesser, for stadig å gi dere nye konkurransefortrinn. 

Hvor starter du? 

4. desember inviterer Communicate til frokostseminar i samarbeid med Næringsforeningen i Stavanger og Microsoft. Med konkrete caser skal vi dele innsikt og erfaringer om grepene du må gjøre for å øke verdiskapingen i en verden som stadig blir mer digital. 

Les mer om frokostseminaret her.

– Det er ingen hemmelighet at data har stor verdi for selskaper som vet hvordan de utnytte den. Utfordringen er å få tak i den og vite hvordan du skal bruke den. Det har vi tenkt til å dele, for å vise at hemmeligheten til en vellykket digital transformasjon ikke ligger gjemt dypt i teknologi. Bare ved å våge og tenke litt annerledes kan du forandre hvordan virksomheten jobber og skaper verdi, mye raskere enn de fleste tror, sier Kjetil Abrahamsen, regionsdirektør og strategisk rådgiver i Communicate.

Abrahamsen er en av fire foredragsholdere på frokostseminaret. Med seg har han Gunnar Skeie – leder for digitaliseringen av entreprenørkonsernet Kruse Smith, Steinar Wasa Tverlid – Innovation Specialist i Equinor og Øivind Bjørnson – partner og seniorkonsulent i Bjørnson Organisasjonspsykologer. 

– Vellykket digitalisering og digital transformasjon handler om mye mer enn å investere i nye produkter og software. Dessverre er vi trent opp til å lete etter produkter som løser problemene vi har akkurat nå. Men hva med det som kommer senere? Er det ikke bedre å legge ressursene sine i noe som vil gi hele virksomheten verdi i lang, lang tid? Hvis man virkelig ønsker å endre måten man jobber på, er det tilgang på informasjon – og hvordan man bruker den – som er det viktigste, ikke hvilke systemer man bruker for ERP, regnskap og så videre, sier Abrahamsen. 

– Samtidig er det viktig å ha respekt for kulturen i selskapet og menneskene som er midt oppi digitaliseringen. Det er en krevende prosess, som krever endring og gir mye læring. Du vil aldri lykkes med digitaliseringen hvis du ikke får hele virksomheten til å omfavne initiativene. Det skal vi også innom, legger han til. 

Glem teknologi, tenk brukere og verdi

Som strategisk rådgiver jobber Abrahamsen til daglig med å sørge for at norske virksomheter får mer ut IT-investeringene sine. Han forteller at årsaken til at IT-prosjekter har fått et velfortjent rykte på seg om å gå langsomt og gi lite verdi til sluttbrukerne, ofte handler om at kundene fokuserer på feil ting: Teknologi.

– Altfor mange snakker om systemene de skal bruke, ikke om hva de ønsker å oppnå. De glemmer å involvere brukerne, som faktisk skal ha nytte av dette. De som våger å gå andre vei lykkes mye bedre med tiltakene de gjør. Hvorfor og hvordan de gjør det, er noe vi kommer til å vise under frokostseminaret, sier Abrahamsen.

Les også: Verdiene av å skape rask digital utvikling

Likte du innlegget? Få nyhetsbrev på mail

Kanskje du liker disse

artiklene om Rask Digital Utvikling