Mindre fagprat, mer involvering

Kjetil Abrahamsen
28.jan.2019 23:01:06

Kjetil Abrahamsen_Communicate_InnsiktDigitalisering forbindes ofte med kompliserte prosesser og faguttrykk de færreste utenfor bransjen forstår, men trenger det å være sånn? Kjetil Abrahamsen, regional direktør og strategisk rådgiver i Communicate, mener det er på høy tid at snakken om digitalisering tones ned.

Den største årsaken til at digitalisering ansees som komplisert, ligger i at flertallet snakker over hodene til de som ønsker og behøver å forstå hvilke fordeler digitalisering vil gi på sikt, forteller Abrahamsen.

- Slik skal det selvsagt ikke være. Det skal ikke være nødvendig å ha en doktorgrad for at å operere i systemene og se hvilke muligheter digitale løsninger kan gi for å endre forretningsmodeller, innovere og bli mer effektive enn man er i dag, sier han.

To store fallgruver

Nøkkelen ligger i at dialogen baseres på kundens språk og erfaring. I Communicate mener vi at det er viktig å ha et tett samarbeid og jevn dialog med kundens forretningsutviklere. Ved å jobbe på denne måten unngår vi to vanlige, men store fallgruver som preger digitaliseringsprosjekter:

  1. Løsningene baseres på kravspesifikasjoner, ikke intuisjon
  2. Sluttresultatet er bedre, men ikke optimalt

Dette er fallgruver som er vanlige å møte dersom prosjektene iverksettes på bakgrunn av en bestilling som ser for langt frem i tid, der brukerne ikke er involvert i utviklingsprosessen.

- For å unngå dette tar vi ikke lenger imot bestillinger med generelle kravspesifikasjoner som lett kan mistolkes. Istedenfor baseres bestillingene på faktiske brukerhistorier, som forteller noe om behovet fra et mer riktig perspektiv - dermed vil løsningene vi utarbeider også samsvare med brukernes intuisjon, sier Abrahamsen.

Digitaliseringen skal være en reise, fremfor en destinasjon

Men hva med tidsperspektivet? Det er selvsagt naturlig å tenke at man best møter fremtidens krav ved å tenke lengst mulig frem i tid. Problemet er at det ikke er mulig å forutse hvordan hverdagen til et selskap vil se ut om fem år. Derfor bør vi heller skynde oss sakte, understreker Abrahamsen.

- Verden forandrer seg mye på noen få år, og det samme gjelder kompetansen til de som bestiller nye løsninger. Hvis du heller sørger for å løse dagens problemer raskt, vil man kunne lære av det og se nye muligheter videre. Det er jo ingen som kjenner bedriften og deres behov bedre enn de som jobber i den. Prosjekter med kortere intervaller gjør derfor at man bruker midler på en riktigere måte, fordi man selv er med på å stake ut sin egen kurs. Det er det som er rask digital utvikling, sier han.

Vil du lære mer om rask digital utvikling?

Kontakt oss

A Great Offer, Just a Click Away

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit

Likte du innlegget? Få nyhetsbrev på mail

Kanskje du liker disse

artiklene om digitalisering