Regjeringen vil ha mer digitalt samarbeid med privat sektor

Jonas Bariås
24.okt.2019 09:52:01

Regjeringen varsler en ny digitaliseringstrategi, hvor det fokuseres på mer og tettere samhandling mellom offentlig og privat sektor. 

Målet er at det skal bli enklere å navigere i farvannet av offentlige tjenester og at brukere skal slippe å oppgi den samme informasjonen til det offentlige gjentatte ganger. For å realisere dette må stat og kommune samarbeide systematisk med privat sektor og frivillige organisasjoner, kan vi lese i et innlegg skrevet av Paul Chaffey hos Computer World.

Han mener at det offentlige ikke trenger å bruke tid og ressurser på det markedet allerede kan gjøre bedre og viser til kjempesuksessen DSOP-samarbeidet som et eksempel på hvordan denne typen samarbeidet bærer frukter for sluttbrukere. Han skriver: 

DSOP-samarbeidet utvides stadig med nye prosjekter. Sist ut er digitalisering av oppgjørsprosessen for folk som har krav på uførepensjon. Storebrand, som er i gang med pilotprosjektet sammen med NAV, kan vise til at det nå for de enkle sakene tar tre dager fra kundene melder inn sin uføresak til de får utbetaling – mot 106 dager tidligere.

– Dette er fantastiske nyheter for sluttbrukeren. Jeg er for min del veldig klar for å oppleve mer sømløs integrasjon mellom offentlige etater og private selskaper, sier Magnar Wium, seniorutvikler i Communicate i ukens medieblikk.

Se video her: 

Wium mener det er godt å se at det offentlige virkelig gjør en innsats for å skape bedre innbyggertjenester og leker med tanken om hvilke andre prosesser som kan gjøres enklere i fremtiden.

– Kanskje en gang vil et selskap som Finn.no kunne integreres direkte mot Vegvesenet og forsikringsselskaper, slik at bilsalg og eierskifte går som en drøm. Det vil føre til mindre plotting i systemer og færre feil, og kan absolutt la seg gjøre. Vi vet at det er mulig og har sett lignende ting blitt gjort mange ganger, sier han.

Les også: Skal HR- eller IT-avdelingen som skal styre digitaliseringen?

Ikke glem sluttbrukeren

Regjeringens målsettinger er et eksempel til etterfølgelse. Ny teknologi gir store muligheter, men krever også at man jobber på nye måter. 

– Dette er noe som krever automatiserte prosesser, åpne og tilgjengelige API-er og en høy grad av sikkerhet. Private selskaper har ofte kunnet tillate seg å fokusere mer på brukeropplevelse og snu seg raskere etter trendene i markedet, mens det offentlige har vært tvunget til å fokusere mer på det "kjedelige" for å ivareta sikkerhet og personvern i tråd med myndighetenes krav. Kan private selskaper og offentlig sektor spille på styrkene sine og kombinere kunnskapen vil vi alle sitte igjen med bedre og sikrere tjenester, sier Wium. 

Til sist kommer han med et tips til alle som ønsker å lykkes med sin digitaliseringsstrategi:

– Husk at mennesker, maskiner og mening er tre kritiske komponenter for å skape rask digital utvikling, og den ene slår beina under den andre. Dersom du vil gjøre de riktige tiltakene, må du altså fokusere på hvordan du kan forbedre en prosess for at den skal gi mer verdi for brukerne. 

Likte du innlegget? Få nyhetsbrev på mail

Kanskje du liker disse

artiklene om digitalisering