Fra skole til jobb: Kaya skaper revolusjon i byggebransjen

Jonas Bariås
28.jun.2019 13:55:16

- Hadde du fortalt meg for et år siden at det var dette jeg skulle gjøre nå, så hadde jeg ikke trodd på deg.

Ordene tilhører Kaya Masterød Karlsen, en av mange unge og svært dyktige utviklerne som har blitt en del av Communicate-familien gjennom Microsoft University. Skrur vi tiden 365 dager tilbake, hadde hun nettopp fullført bachelorgraden i spillteknologi og simulering ved Høgskolen i Innlandet. Som de fleste andre nyutdannede møtte hun sommeren bekymringsløs – slik det skal være når studietiden er over. Men hva kommer så? Du kjenner garantert igjen følelsen av usikkerhet, som tidvis tvinger seg frem imellom stoltheten og gledesrusen man føler i ukene etter at siste oppgave ble levert til sensur.

- Studieretningen min lot meg lære noe jeg alltid har vært nysgjerrig på i kombinasjon med en hobby. Men jeg skjønte ganske tidlig at det ville bli vanskelig å få seg en karriere innen spillutvikling, så jeg søkte meg til MSU. Før jeg startet der, var jeg i kontakt med flere selskaper, men Communicate skilte seg ut fra de andre. Det virket å være et selskap hvor man setter mennesket i fokus, noe jeg likte veldig godt, sier Kaya.

Kundehistorie: Se video om prosjektet Kaya har jobbet med her

Rask verdi til kundene

Etter de seks ukene på Microsoft University har Kaya jobbet som frontend-utvikler på et prosjekt, hvor målet er å skape rask digital utvikling for et av landets største entreprenør- og boligkonsern. Første fase av prosjektet har bestått av å bygge en digital tjenesteplattform, som kobler sammen kjernesystemene i virksomheten. Tjenesteplattformen frigjør informasjon og tilrettelegger for tjenesteinnovasjon, blant annet ved å gi ledelsen og forretningsutviklere tilgang på og strukturere store mengder data.

- Vi jobber for å digitalisere prosjektgjennomføringen i byggebransjen. Det er mye som skaper avvik og forsinkelser ute på byggeplassene, og det blir brukt mye tid på planlegging og koordinering. Vi har blant annet hjulpet de med å strukturere arbeidspakker, for å gjøre planleggingsarbeidet og byggingen mer effektiv. Det har gitt bedre oversikt over fremdriftsplaner, ført til mindre ledigtid og kutter timer av møter som har blitt brukt på å synkronisere arbeid, forteller Kaya.

Master Data Cache og API Management er noen av byggeklossene i tjenesteplattformen som har gjort det mulig å strukturere planleggingen og skape mer smidig prosjektgjennomføring. Første del av løsningen ble tatt i bruk kun seks uker etter prosjektstart.

- Vi laget en mappingfunksjon som legger informasjon fra deres master data-system til Azure Cosmos DB. Med et API på toppen som vi har utviklet, kan vi på frontend-siden hente ut relevant informasjon og visualisere det for ledelsen og BASene ute på byggeplassen. Jeg liker veldig godt måten vi jobber på, for selv om vi er fordelt i Oslo, Halden og Stavanger så har vi dialog hver eneste dag. Det er gøy å få lov til å være med på å revolusjonere byggebransjen og bidra med noe du selv trives med å gjøre.

Kompetanseutvikling i fokus

I Communicate jobbes det hver dag for å gi verdi til kundene så raskt som mulig. Ved å levere kontinuerlige forbedringer, er mulighetene større for å utvikle tjenesteplattformer og løsninger som samsvarer mest mulig med kundenes reelle behov. For å lykkes med dette jobber prosjektteamet til Kaya etter LEAN Startup og Agile-prinsippene.

Kaya forteller at noe av det hun setter mest pris på ved sin rolle i Communicate er muligheten til å ta ansvar og utvikle seg videre.

- Jeg husker at jeg ble jeg spurt om hva jeg likte å gjøre i intervjuprosessen. Hva jeg ville lære og hvordan jeg ville utvikle meg. Jeg satt veldig stor pris på at Jan Sverre (rekrutteringsansvarlig) og Thomas (konsulentdirektør) var så interessert i meg, og ikke gikk igjennom en punktliste med krav jeg måtte oppfylle for å passe inn. «Er du engasjert, lærevillig og synes det Communicate gjør virker spennende, så passer du inn her. Det du ikke kan, det kan du lære», fikk jeg beskjed om, sier hun.

- Jeg har hele veien følt at ledelsen og kollegaene mine nesten tror mer på meg enn det jeg selv gjør. Jeg har fått mange muligheter som jeg ikke hadde trodd jeg skulle få. Jeg liker også veldig godt at vi har snudd på det at kunden alltid har rett. Vi skal jobbe for at kundene blir så fornøyd som mulig, men hvis vi mener de tenker feil så utfordrer vi dem på det. Slik skaper vi bedre resultater.

BESØK VÅR KARRIEREPORTAL→

Forstå hva det betyr å være en superhelt i Communicate og hvordan vi tilrettelegger for ansatte!

DSC07303-min

Likte du innlegget? Få nyhetsbrev på mail

Kanskje du liker disse

artiklene om karriere