Hvis digitalisering er et lagspill, er Kristin manageren

Jonas Bariås
27.jan.2020 16:14:38

– Man må være glad i mennesker i denne rollen. Det er det ingen tvil om, sier Kristin Brandsrud Stavrum.

Kristin, som er prosjektleder i Communicate, smiler lurt når hun blir spurt om hva som er det viktigste med rollen hennes. For er det én ting som er sikkert, så er det at den ikke er for alle. Listen over viktige egenskaper for en prosjektleder er selvsagt lang, men de henger gjerne sammen med det førstnevnte i denne artikkelen.

Å være glad i mennesker handler jo om så mangt; å sette pris på ulikheter, verdsette prosessen hvor man lærer andre å kjenne og se at de trives og lykkes. Det tar som regel tid og er et resultat av gjensidig tillit. 

– Tålmodighet er en viktig del av jobben, helt klart. "Engasjement" er en av grunnverdiene for Communicate, og for meg så handler det om å bry seg. Ikke bare om faget, men om menneskene man jobber med, behovene deres og arbeidsoppgavene som skal gjøres. Man må ta eierskap til teamet og prosjektet man jobber med, sier Kristin. 

En for alle

I Communicate jobber vi for å skape rask digital utvikling for kundene våre. Skal vi leve opp til det, må alt være "timet og tilrettelagt", for å sitere Egon Olsen. Samtidig skader det ikke med en god dose mer positivitet enn Olsensbandens mesterhjerne, skal vi tro Kristin.

– I Communicate skal vi ha det gøy når vi er på jobb og støtte hverandre. Det er jo et lagspill det vi holder på med, hvor alle har ulike roller. Jeg blir jo en slags koordinator som sørger for at ting er i orden. Noe av det beste jeg vet er å sørge for at andre får en bedre hverdag, så da gjelder det å forstå dynamikken i gruppen, kjenne styrker og svakheter og vite hva som fungerer best for alle i teamet, sier hun.

Kunne du tenke deg å jobbe i Communicate? Utforsk hverdagen hos oss og se ledige stillinger her →

Stort behov for endringsledelse

Hastighet og effektivitet er på agendaen hos alle virksomheter, og preger selvsagt også hverdagen til Kristin og kollegaene. Men god kommunikasjon legger fundamentet for rask leveranse og høy kvalitet, så det gjelder å finne tid til å prate, understreker hun.

– Det viktigste er jo å hjelpe kunden med behovet de har. Det er ikke alltid like godt definert i forkant av arbeidet, så jobben min handler også om å forstå hva kunden virkelig trenger, sier hun.

– Behovet for endringsledelse der ute er større enn hva jeg var forberedt på da jeg begynte som prosjektleder. Når man blir engasjert av en kunde tenker man jo gjerne at det er for å dekke et behov som er ønsket. Men digitale løsninger påvirker jo sluttbrukere og arbeidstakere, så det er ikke alle som er like fornøyde med at vi kommer inn for å sette i gang noe som skaper endringer. Da må vi først lytte, og snakke litt sammen, så alle er på samme side og omfavner de endringene som kommer, legger hun til. 

COMMUNICATE_Helt_Brandvideo_V06_UTEKST-thumb

Vil du bli bedre kjent med Communicate?

Besøk vår karriereportal og se ledige stillinger her.

Likte du innlegget? Få nyhetsbrev på mail

Kanskje du liker disse

artiklene om karriere