– IT-studentene er gull verdt for oss, kunden og samfunnet

Jonas Bariås
01.mar.2021 10:16:05

Hver sommer ønsker Communicate en gruppe nyutdannede velkommen til arbeidslivet, gjennom vårt traineeprogram.

Tilskuddet av ungt pågangsmot og øyne som ser verden på en litt annen måte enn de som har vært lenger med i «gamet», er noe vi verdsetter svært høyt. Det beriker arbeidsmiljøet med nye impulser, har stor sosial verdi og gir Communicate bedre forutsetninger til å være helt i forkant kompetansemessig.

– Det er helt klart verdifullt å få inn ambisiøse, topp motiverte personer. Ingenting er bedre enn dét. Skal vi som selskap evne å fornye oss, må vi gjøre plass til nye tanker og andre perspektiver. De unge tilegner seg ny kunnskap ekstremt raskt, samtidig som de utfordrer våre mer erfarne konsulenter til å tenke annerledes. Erfaringsmessig tar det ikke veldig lang tid før de skaper mye verdi ute hos kundene våre, sier CEO Espen Stensund.

Mer karriereinnhold: Slik har Kaya vært med på å revolusjonere byggenæringen

Mener næringslivet har et ansvar

Den siste tiden har mediene viet stor oppmerksomhet til behovet for IT-kompetanse i Norge. Finansavisen har blant annet skrevet om en rapport som fastslår at det vil være behov for 66% flere med IKT-utdannelse i Norge innen 2030. 

Espen peker i den forbindelse på en annen utfordring: Næringslivets vilje til å investere i ungdommen.

– Vi har alle et viktig ansvar når det gjelder å utvikle og foredle IT-kompetanse, hvis målet vårt som samfunn er at Norge skal bli et internasjonalt fyrtårn innenfor teknologi. Da må man våge å satse. IT-studentene er gull verdt for oss, kunden og samfunnet, men de må få mulighet til å vise hva de kan ute i prosjekter. Hvert eneste år ser vi hvor mye kunden får igjen av verdi, når de våger å gi de nyutdannede tillit, sier Espen. 

Han får støtte av seniorarkitekt, Anders Bråten, som leder Communicates prosjektleveranse hos REMA 1000.

– Jeg ser på det som en vinn-vinn-situasjon, fordi den faglige utviklingen som kommer med arbeidsoppgavene gjør at de unge kan gi mer og mer verdi tilbake til kunden. Det tar litt tid før avkastningen kommer, men det er helt klart en god investering. Man skal heller ikke undervurdere å få inn folk med andre perspektiver, som ikke er redde for stille spørsmål rundt måten man jobber. At noen våger å spørre «hvorfor gjør vi det sånn?», kan det komme mye godt ut av. Derfor er det viktig å gi de unge en stemme. Hvis de føler seg sett og hørt, vil man få utrolig mye igjen, sier Anders. 

Avstand mellom skole og jobb

I prosjektet på REMA 1000 har han blant annet fått jobbe med Simon Berger og Kjetil Helgås, som gikk rett fra Communicates traineeprogram i 2019 og ut i prosjektarbeid. De er to sannhetsvitner på hvor stor betydning praktisk erfaring har for deres faglige utvikling. 

– Det å få «ta i ting» selv gjør at man lærer veldig mye fortere. Teori sitter ikke på samme måte. Avstanden mellom skolen og arbeidslivet er også ganske stor når det gjelder oppgavene man får og teknologien man jobber med. Så etter bare litt over et år ute i arbeid føler jeg at vi har kommet veldig langt kompetansemessig, sier Simon. 

– Det er også veldig verdifullt at vi får mulighet til utvikle oss. Det er jo en prosess. Siden vi kom ut i prosjekt har vi blitt introdusert for mye nytt, men det har aldri vært noe problem at vi får bruke litt ekstra tid på å sette oss inn i teknologien og komponentene. Og hvis man står litt fast eller lurer på noe, er det godt å vite at man alltid får hjelp av kollegaene, sier Kjetil. 

Amra Buzljko gikk fra lærerutdanning til traineeprogrammet i Communicate

Amra tok en råsjanse og landet drømmejobben

En inspirerende reise fra lærerutdanning til fast jobb i IT-bransjen. Les mer her →

Likte du innlegget? Få nyhetsbrev på mail

Kanskje du liker disse

artiklene om karriere