Ledere må få hodet opp av sanda og være villig til å dele mye mer enn før.
Geir Balsnes leder Gartner Groups ytterst kompetente analytikerteam i Norden. Det innebærer at han besøker ledergrupper i inn- og utland og hjelper dem å navigere i nye farvann. Med seg har han innsikt, erfaring og kunnskap fra verdens mest anerkjente firma for strategiske teknologer. Få andre miljø er dermed bedre skikket til å gi råd om digitalisering og digital transformasjon.
- Vår oppgave er å vise vei. Derfor har vi en objektiv tilnærming til hvilke løsninger som er best for de ulike oppgavene. I korte trekk handler det om å gi innsikt til- og dele beste praksis med de som skal ta beslutninger, sa Balsnes under innledningstalen på Integrasjonsdagene 2018.
Hans budskap handlet om hvordan vinne i en ny økonomi, og oppskriften er digitale plattformer. Det hersker ikke tvil om at hans budskap er riktig og viktig, for de som skal sikre eksistensgrunnlaget.
- Dessverre er det slik at noen ledergrupper fortsatt er helt blanke på teknologi, men dette endrer seg heldigvis raskt. I dag må man være oppdatert for å være relevant, mener Balsnes.
Han har de seneste årene erfart en markant endring i holdningene rundt teknologi.
- Før var det IT-sjefen og teknologene som kom på våre arrangement. Nå stiller hele ledergruppen, forteller han.
- Det er umulig å bygge en digital virksomhet med tradisjonelle prosesser, sier Balsnes.
Mekanismene som bygde dagens virksomheter, egner seg ikke for nye forretningsmodeller. Det er riktig bruk av teknologi som sikrer lederskap, og virksomheter må raskt inn i plattformøkonomien.
Han mener at kjernen i virksomheten vil være basert på kvaliteten på informasjonsløsningen, og det er måten man bruker innsikten som avgjør hvor godt man vil lykkes. Derfor er også integrasjon av system så viktig, fordi det er forutsetningen for å bygge de smarte tjenestene som ansatte og kundene vil verdsette.
- Vi er i en tilkoblingsøkonomi der informasjon deles på tvers av system, internt som eksternt. Din data må brukes sammen med data fra andre kilder for å skape tjenestene som kundene vil ha, sier Balsnes.
Derfor er han soleklar i sitt råd om å bryte opp tradisjonelle grenser, og gjøre informasjon tilgjengelig med grensesnitt (API-er).
Denne delingen bryter med hva dagens ledere er flasket opp på, der man har brukt store ressurser på å beskytte informasjon for enhver pris. For å takle overgangen behøves en ny tilnærming.
- Virksomheten må ansatte ny kompetanse, og ganske mye av det. Pass bare på at det gjøres i et kontrollert tempo, sier Balsnes og presiserer at tettere samarbeid med partnere, leverandører, kunder, og sågar konkurrenter vil være viktig.
- Plattformøkonomien innebærer at man må forstå hvor informasjon oppstår, hvordan den behandles, hvem som bruker den til hva, og hvordan den lagres. Først informasjon, deretter integrasjon. Det er dette man må ha mest kontroll på, fortsetter han.
Derfor må også ledere innta en ny rolle, der man er knutepunktet og retningsgiveren for initiativrike og kompetente ansatte. Plattformene vil også komme i mange varianter, og de færreste kan bygge plattformen sin på nytt. Ved å spise elefanten i mindre biter, vil også virksomheten hele tiden forbedre evnen til rask digital utvikling.
- En motor for grensesnitt må utvikles, og virksomheter må ta i bruk mikrotjenester, sier Balsnes.
Ikke overraskende er overgangen tyngst for de største, mest på grunn av sterke interne siloer.
Balsnes snakker om at alle ledere må klare å se på egen virksomhet med eksterne briller. Dessuten er det viktig å innse at innovasjon koster penger, og det haster å komme i gang med å produsere nye typer tjenester.
Derfor må virksomheten kjøre i to modus. En som sikrer den tradisjonelle inntektsstrømmen, og en annen som snur virksomheten mot nye muligheter.
- Alle bør ha sin egen plattform for det som er unikt, og heller dele det som kan gi verdi til andre. Små bedrifter bør finne sammen i utviklingsklynger for å enklere få til samspill med større virksomheter, og forsknings- og utdanningsmiljøer, sier Balsnes.
Balsnes mener de gode plattformene har tre kjennetegn:
1. Plattformen må være fremtidsklar: Støtt dagens behov og bli klar for morgendagen. Industrialisere plattformen, bygge standarder, gjøre informasjon tilgjengelig, skape definisjoner, sikre god informasjonskvalitet, etc. En plattform bør bestå av det tradisjonelle, fokusere på kundeopplevelse, være klar for tingenes internett, og enkelt kunne koble seg opp mot nye forretningsmuligheter. På toppen bør det være funksjoner som forstår og analyserer data.
2. Start med det du har: Bruk av et hybrid integrasjonslag gir muligheten til å knytte sammen teknologisk arv, med de nye spennende tjenestene. Derfor er API-grensesnittet noe av det viktigste som bygges, for å kunne ta imot og dele informasjon.
3. Lag en grunnmur for økosystem: Mange ledere vil slite med å forstå viktigheten av økosystemet. Derfor må de tvinge seg til å endre holdninger, og innse at samarbeid med nye miljø er kritisk for å skape nye typer verdier.
Balsnes sier han kjenner til mange bedrifter som har lagt ut på en utviklingsreise som vil ta 15 år.
- De vil være døde lenge før de er ferdig. Ledere må handle nå. Alt må bygges tjenesteorientert. Reis ut, snakk med folk og del villig. Slik skaper man fremtidens forretningsmodeller, sier Balsnes.
artiklene om digitalisering