Digitalt vendepunkt i offentlig sektor

Ranja Pedersen Ovedal
05.jan.2018 10:20:17

«Å putte strøm på papir er en dårlig løsning».

Dette er budskapet fra fagdirektøren hos regjeringens viktigste verktøy for omstilling og fornying.Difi har ansvar for at nødvendig omstilling skjer i offentlig sektor, og digitalisering er viktigste virkemiddel. Digital transformasjon er definert som «en prosess der virksomheten endrer måten den utfører sine oppgaver, tilbyr bedre tjenester, jobber mer effektivt eller skaper helt nye tjenester». Den sentrale komponenten er at «Brukerfokus og brukeropplevelsen er selve kjernen i endringen som baserer seg på utnyttelse av digital teknologi

- Det innebærer redesign av virksomheten på alle nivå og berører folk, prosesser, teknologi og styring, sa Difis fagdirektør Ellen Strålberg på Integrasjonsdagene i september 2017.

Seks kjennetegn på digital endring
Viktige kjennetegn på digitale endringer går over seks akser der disse punktene spiller inn:

  1. Brukerorientering: Kjenner du målgruppenes behov
  2. Virksomhetsutvikling og ledelse i en ny tid
  3. Innovasjon: Hvordan løse utfordringer på nye måter
  4. Digital teknologi
  5. Bruk av data for å hente nye typer fordeler
  6. Skap smartere økosystem. Vær åpen for samarbeid

Les mer om viktigheten av gode digitale plattformer her

Stor endring i offentlig sektor – digitalt førstevalg
Ved stortingsvalget 2017 hadde alle partier oppskrifter rundt digitalisering, og Erna Solbergs første regjering opprettet et eget digitaliseringsråd. Det er nå bred forståelse for digitaliseringens betydning for offentlig sektor, og det er stor konsensus om å tilby tjenester der «digitalt førstevalg» setter premissene.

- Regjeringens bestilling er digitalt førstevalg i forvaltningen. Da er det  godt å vite at vi har et godt utgangspunkt i Norge, sier Strålberg og viser til undersøkelser som viser at Norge ligger langt fremme i europeisk målestokk som en av de som setter standarden innen offentlig sektor.

Forvaltningen har også kommet langt siden digitalt førstevalg ble et krav i 2012 fra de første valgene som handlet om å gjøre dagens skjemaer tilgjengelig på nett – «sette strøm på papir». Strålberg påpeker at digitalisering handler om mye mer, der stikkord er smart (gjen)bruk av data, lage sammenhengende tjenester som følger innbyggernes liv og utforme brukervennlige tjenester som forenkler og forbedrer.

- Alt må ta utgangspunkt i brukernes behov, sier hun.

Håndtering av endring i nye tider
De beste tjenestene skapes i dialog med brukerne. Utfordringen offentlig sektor må løse er hvordan håndtere endring i ny tid. Strålberg er derfor opptatt av hva som kan læres av privat sektor der stadig mer er tjenestedrevet. Digitalt fødte virksomheter har luksusen til å starte med blanke ark.

- De tenker på nye måter og har nye spilleregler. Der har vi spennende inspirasjon, sier Stråberg.

Offentlig sektor er midt inne i en reform som innebærer årlige kutt på 0,8 prosent av driftsutgiftene. I prosent ikke et høyt tall, i kroner og øre handler det om milliarder av kroner.

- Vi står ovenfor en ny hverdag. Vi må tenke nytt for å effektivisere, sier hun og trekker frem eksempler på en innovativ forvaltning som begeistrer med nyskapning:

  • Patentstyrets digitale testlab som produserer tjenester som høster lovord fra brukerne
  • Landbruksdirektoratets nye tjeneste som digitalt dokumenterer naturskadeerstatninger. Svartiden er redusert fra ett år til noen få uker
  • NAVs nye tverrfaglige team som forsker på hvordan deres enorme datamengder kan brukes på nye måter. Stikkord er maskinlæring og kunstig intelligens
  • Bergen kommune som bruker en robot til å avlaste manuelle oppgaver
  • Et interkommunalt selskap i Bergen som bruker sensorer for å belønne de flinkeste til å kildesortere
  • Tøyens biblioteks oppsiktsvekkende nye tilbud til ungdom, skapt av og for målgruppen. Resultatet gir et bibliotek ulikt noe annet i verden, som tiltrekker seg barna som fluepapir. Barna har blant annet selv programmert mange av løsningene

- Offentlig sektor skal løse samfunnsoppdrag på nye måter. Vi skal øke ambisjonsnivået og tørre å eksperimentere. Vi skal ta risiko og våge å gjøre feil. Det handler om ledelse, og det er forankret på toppen. Det handler om mennesker som tar smarte valg, avslutter hun.

 

 

Ønsker du å lykkes med digitalisering? Fyll ut skjema her så tar vi kontakt. Vi tar med kart og kompass for digitalisering om du ønsker et uforpliktende møte.

Integrasjonsdagene 2018 finner sted 30. og 31. august. Meld deg på allerede nå!

Meld deg på

Digitaliserer du fortiden eller transformerer du fremtiden? Les og hør erfaringer fra en tidligere endringsleder i Schibsted.

Les og hør hvordan Jotun endret markedet for skipsmaling.

Les og hør hva Geir Amsjø peker på som viktige forutsetninger for å lykkes med digital transformasjon.

Endringsglede hos Elkjøp: Hva har pingviner med digitalisering å gjøre?

Norsk Tippings digitalisering gir positiv utvikling over hele Norge. 

Likte du innlegget? Få nyhetsbrev på mail

Kanskje du liker disse

artiklene om digitalisering