Automatisering sparer samfunnet for milliarder

Jonas Bariås
25.aug.2020 08:50:35

Digitalisering, effektivisering og muligheter er ord som går hånd i hånd. Et glimrende eksempel på det er heldigitale byggesøknader, som kan spare staten én milliard kroner hvert år.

Dette viser beregninger Devoteam har gjort i en rapport utarbeidet for NHO, KS og digitaliseringsmyndighetene, skriver byggfakta.no. Rapporten understreker den tynnslitte klisjeen om at tid er penger.

– Tenk på hvordan disse midlene kan komme samfunnet til gode på bedre måter, spør Kristin Brandsrud Stavrum, prosjektleder i Communicate.

– Det er akkurat dette digitalisering handler om; å spare tid og ressurser i den ene enden, og skape bedre brukeropplevelser i den andre. Ved å fjerne tidstyvene kan ansatte bruke tiden sin bedre og skape mer verdi. Denne saken er et eksempel som godt illustrerer hvorfor det lønner seg å investere i teknologi, fortsetter hun. 

Se Kristin kommentere mer av saken her:

 

Teknologi vs. tidstyvene

Digitale byggesøknader gir åpenbart flere positive ringvirkninger for offentlige ansatte, næringsliv, innbyggere og samfunnet generelt. Dette er noen av de:

  • Forenklet søknadsprosess
  • Kortere behandlingstid
  • Færre feil i søknader
  • Bedre beslutningsgrunnlag for saksbehandlere
  • Likebehandling av søknader
  • Tettere dialog mellom søker og saksbehandler

Derfor mener Kristin at dette bør være til inspirasjon for andre som ønsker å lykkes med digitalisering og digital transformasjon. 

– Tidstyver finner vi overalt, i alle selskaper og bransjer. Ofte tenker man ikke på at de stjeler tid og penger fra oss, før man faktisk setter seg ned og ser på aktivitetene man utfører hver dag. Med riktig bruk av teknologi er det mange som kan frigjøre store menger tid, ressurser og kompetanse, og utnytte dette mye bedre. Derfor bør flere begynne å tenke i retning av en digital tjenesteplattform, som vil hjelpe de med å automatisere prosesser og skape nye, bedre tjenester., sier Kristin. 

Les mer om digital tjenesteplattform her.

Tenk mer backend

Digitalisering er litt som ting ellers her i livet. Det tar tid å bli god og det krever innsats å identifisere de faktiske behovene til en virksomhet. Men når man først knekker koden, er det kun kreativiteten som setter grenser for hva du kan oppnå.

– Vi har alle hørt om personer som er «lei papirarbeid». Hva kan de bruke tiden sin på, hvis papirarbeidet gikk av seg selv? Mer effektive prosesser og bedre brukeropplevelser er essensen av digitalisering. Jeg har jobbet med kunder som har kartlagt hvor mye tid de måtte bruke på enkelte prosesser som var en del av arbeidshverdagen. Når disse ble automatisert og de fikk regnet på hvor mye tid de ville spare fremover, fikk mange en åpenbaring av hvilke verdier teknologi kan hjelpe oss med å skape. Resultatene i slike sammenhenger er vanligvis oppsiktsvekkende, sier Kristin.

Hun opplever at det er mange som sliter med å få gjennomslag for gode ideer og nytenking, fordi det ofte er vanskelig å "regne hjem" kostnadene som backend-utvikling medfører.

– For å holde følge med den digitale utviklingen, må man se på hele IT-landskapet til virksomheten. For de aller, aller fleste, er det her de store utfordringene og det største potensialet ligger. Ved å benytte moderne arkitekturprinsipper og frigjøre data, vil virksomheten få helt andre muligheter fremover. Ofte er det ikke bare et nytt grensesnitt som er svaret på problemet, sier Kristin.

Les også: Hvordan utvikle en god strategi for digital tjenesteplattform?

Hun mener det er på høy tid med en holdningsendring og poengterer at det ikke lenger er holdbart at IT bare er en del av en strategi.

– Man må snu på det og se på hvordan man kan bruke teknologi for å nå målene i strategien. IT påvirker virksomheten i alle ledd. Flere må skjønne at dette er langsiktige investeringer, som vil hjelpe virksomheten med å levere bedre i fremtiden og styrke deres posisjon på markedet. Hvordan man evner å bruke teknologi påvirker både økonomi, omdømme, hvor tilfredse dine ansatte er og hvor attraktiv du er som arbeidsgiver. Henger du etter, vil det gi negative utslag.

Hvorfor rask digital utvikling?

Rask digital utvikling skapes når en virksomhet river seg løs fra gammel teknologi og styrker sin gjennomføringsevne og tilpasningsdyktighet, gjennom moderne arkitekturprinsipper, tilgjengelig data, skalerbar teknologi og automatiserte prosesser. Dette gjør det mulig å øke hastigheten på den digitale utviklingen, så nye tjenester kan tas til markedet raskere enn før.

– Vanlige utfordringer for virksomheter i både privat og offentlig sektor er at de sitter på gamle IT-systemer som låser fast data i siloer og har en svært kompleks og sårbar arkitektur. Å løse disse krever spesialkompetanse, men vil også være fundamentalt for å kunne øke hastigheten, sier Kristin.

Det er nettopp derfor digitale tjenesteplattformer gir så stor verdi. Den vil løse mange av de største utfordringene som bremser den digitale utviklingen i dag og vil gi virksomheten et helt annet spillerom i fremtiden, sier hun.

Likte du innlegget? Få nyhetsbrev på mail

Kanskje du liker disse

artiklene om rask digital utvikling