Menu
Rask Digital Utvikling
Kontakt oss

– En løsningsarkitekt må balansere mellom to verdener

Jonas Bariås
23.jan.2020 15:08:25

– En løsningsarkitekt må kunne bygge broen mellom forretning og teknologi, sier Houman Mohebbi.

Houman er en av våre dyktige løsningsarkitekter og beskriver seg som en person som er langt over gjennomsnittlig interessert i teknologi. Det er med andre ord gode tider for en som liker å bruke tiden sin på å holde seg oppdatert på utviklingen, men samtidig også en svært krevende øvelse. Men å holde følge med hva som skjer er også helt avgjørende for at en i Houmans rolle skal kunne løse arbeidsoppgavene sine på best mulig måte.

Det gjelder å ha full oversikt over hvordan den siste teknologien kan hjelpe virksomheter med å leve opp til kundeløftet sitt – hver eneste dag. Det handler om ekte lidenskap, forteller Houman.

– Lidenskap for faget er helt nødvendig for at man skal kunne gjøre en god jobb. Det skjer noe nytt hele tiden, så man er aldri ferdig utlært. Derfor er det også trygt å vite at jeg er omringet av sterke teknologer hver eneste dag, også. Noe av det jeg verdsetter mest med denne rollen er hvor mye jeg lærer, og at det alltid er noe nytt som skjer.

I denne videoen forteller han mer om rollen sin i Communicate:

COMMUNICATE_Houman_Arkitekt_V04_NO

 

Lagspill er løsningen

Som løsningsarkitekt spiller Houman en avgjørende rolle i vårt arbeid med å skape rask digital utvikling for våre kunder. I korte trekk handler det om å tilgjengeliggjøre data og gjøre kundene våre i stand til å løpe raskere, så de har evnen til å snu seg i takt med endringene som presses frem av ny teknologi og innovasjon.

Hvert prosjekt er unikt og byr på komplekse utfordringer, så det er ingen fare for å få kompetansen sin testet, poengterer Houman. 

Vil du jobbe som arkitekt hos Communicate?
Klikk for å utforske hverdagen og søk!

– Som løsningsarkitekt må man trives med å jobbe med mennesker og kunne balansere mellom verdener. På den ene siden må man ha fagkunnskapen rundt teknologi, men uten kompetanse om virksomheten er det vanskelig å forstå hva forretningssiden hos kunden ønsker å oppnå. Kommunikasjon og evnen til å tilegne seg kunnskap om bransjene man opererer i er viktig, så dette er først og fremst et lagspill, sier han.

Han legger tydelig vekt på ordet lagspill, og understreker at det ikke er mulig å skape rask digital utvikling på egenhånd. Tverrfaglig kompetanse og tillit er helt nødvendig. Dette drar han over til grunnverdiene i Communicate: 

– En typisk Communicater er en som står ved din side, uansett, så man er heldigvis aldri alene om oppgavene. Humør, engasjement, lagspill og troverdighet er verdiene som selskapet vårt er bygget på og som skal gjenspeiles i jobben vi gjør. Alle i selskapet har en faglig sterk bakgrunn, men vi må jobbe sammen for å lykkes. Og det er selvsagt viktig at vi fremstår troverdig for kundene våre. Er vi ydmyke og gjør det vi kan for å forstå behovene deres, samtidig som vi har den beste fagkunnskapen, har vi det som kreves for å løse utfordringene vi møter. Også er det selvsagt viktig at vi har det gøy på jobb, sier han. 

ArtikkelCommunicate3

Vil du vite mer om hverdagen i Communicate?

Besøk vår karriereportal og lær mer om hverdagen i Communicate.

Likte du innlegget? Få nyhetsbrev på mail

Kanskje du liker disse

artiklene om Karriere