De underviser for 300 studenter i året og trener samfunnets nye økonomer til å forstå hvordan bedrifter kan bli løsningen til en bærekraftig fremtid. På Integrasjonsdagene 2019 skal Sveinung Jørgensen og Lars Jacob Tynes Pedersen stå på scenen i Halden for å fortelle oss om hvordan vi kan bygge bærekraftige forretningsmodeller.
Den energiske duoen kaller seg selv bærekraftige eventyrere og samarbeider tett med bedrifter og næringsliv for å finne svarene på hvordan man best bygger innovative forretningsmodeller.
- Da vi startet dette arbeidet for 15 år siden, var ikke bærekraft et tema på noens agenda. Vi måtte langt ned i organisasjoner hvis vi skulle få et møte for å presentere våre ideer. I dag sitter vi i styrerommet med økonomer og ledere, hvor bærekraft og nye forretningsmodeller er et av de viktigste temaene.
- Vi samarbeider med bransjer innen olje, fast food og forbruksvarer, og opplever at selskaper i stor grad anerkjenner seg selv som en del av miljøproblematikken. Bedrifter er en stor del av problemet, men også en stor del av løsningen. De vi møter har et ønske om å bidra til endring.
Ifølge Jørgensen er det noen faste spørsmål de diskuterer i møte med ledergrupper. Hva gjør bedriftene i dag? Hvilke bieffekter gir arbeidet? Klarer vi å komme på nye produkter og tjenester som er bedre, smartere og mer bærekraftig enn dagens tilstand? Kan vi tenke mer sirkulært og se nærmere på verdikjeden? Finnes det forretningsområder som kan skrus over til å benytte abonnementsløsninger?
Det er opp til gigantene å gjøre bærekraftige valg enkelt. Når de største selskapene anerkjenner at de selv er en del av problemet, blir det enklere å finne en løsning. Vi har et massivt problem med overforbruk som må tas tak i nå. Kortversjonen av løsningen handler essensielt om å finne innovative forretningsmodeller som gir en bærekraftig fremtid.
- Det er bedriftene som styrer vår hverdag - vi snakker om de virkelig store bedriftene. Det finnes selvsagt masse gode alternativer for en vegansk og bærekraftig livsstil hvis du er interessert nok som forbruker, men sannheten er at majoriteten av oss hverken har tid eller penger til å sitte på søte små veganske cafeer og bruke tid på å finne bærekraftige alternativer til dagens forbruksvarer, forklarer Jørgensen ivrig.
- Vårt mål er å gjøre det enkelt for menigmann å velge bærekraftige alternativer. Da må store selskaper som Orkla, Norgesgruppen, øvrige bransjer for Fast-Moving Consumer Goods (FMCG) gjøre grep. Det er disse selskapene som er maskineriet til overforbruk av plastikk og mat. Dersom disse aktørene kan gjøre det enkelt å velge bærekraftig for eksempelvis barnefamilier, da snakker vi endring og skaper løsninger som påvirker miljøet.
Ifølge Jørgensen og Pedersen vil du bli etterlatt dersom du ikke tar del i de transformerende endringene rundt deg. Å finne nye forretningsmodeller og nye måter å tjene penger på er krevende, men nødvendig. Salg av produkter forvandles til salg av tjenester, flere forbrukere ønsker å leie fremfor å eie. Det har aldri vært mer populært å lease bil enn det er i dag.
Hovedprinsippet deres er å gi innblikk i sentrale egenskaper ved de nyskapende forretningsmodellene de ser fremover. De ser på tvers av alle næringer, detaljhandel, telekommunikasjon, energi, transport og mer for å kaste lys over hva innovasjon i forretningsmodeller egentlig er.
- Det er vanskelig, men det er mulig. Du trenger bare verktøyene for å gjøre det. Vår misjon er å utstyre ledergrupper og studenter med metodene, innsikten og verktøyene de trenger for å forstå hvordan de kan gå hjem å forvandle nåværende forretningsmodeller til å bli en del av løsningen på klodens største utfordring. For oss handler det om å forstå nåværende situasjonen, og bidra med råd til hvordan selskaper kan innovere.
Deres siste lydbok «Restart» har blitt lastet ned over 100 000 ganger på et halvt år, og handler om å redesigne forretningsmodeller gjennom eksperimentering. I lydboken snakker de om hvordan produkter kan gjøres om til tjenester vi tjener penger på.
- «Restart» er konnotasjonen til når du starter datamaskinen på nytt. Når du restarter maskineriet, fungerer det bedre. Vi tror det samme er nødvendig for økonomien vår. Vi er bundet til de gamle modellene som har tjent oss godt i mange år, men nå ser vi endelig noen virkelige endringer. Bedrifter beveger seg fra å selge produkter til å leie ut produkter.
artiklene om integrasjonsdagene