Innovasjon i etablerte selskaper er vanskeligere enn du tror

Rohit Saggi
31.mai.2018 10:24:02

I en verden i rask endring er det viktig å ha en bedriftskultur som er fleksibel, nysgjerrig og har gjennomføringskraft. Dette er et interessant og høyaktuelt tema under årets Integrasjonsdager, hvor vi også får høre mer om hvorfor det er så vanskelig å drive med innovasjon i etablerte selskaper.

Opplev Karianne Melleby på Integrasjonsdagene 2018_2tag

Se video nederst i saken!

Karianne Melleby som kommer og prater mer om temaet, jobber hos StartupLab, en aktør som tilrettelegger for tettere samarbeid mellom store bedrifter og entreprenører. Med hele 16 år fra næringslivet, blant annet Telenor og DNB, har Melleby masse spennende erfaring og kunnskap som bidrar i arbeidet med å hjelpe de små til å bli de nye store.

– StartupLab består av 80 selskaper og 300 mennesker som til enhver tid sitter hos oss. Vi samarbeider også med 14 etablerte selskaper som blant annet Telenor, DNB, Aller Media, ABB og Oslo Kommune. Disse selskapene er medlemmer hos oss både for å lære av oppstartsselskapene og samtidig lære dem noe. En vinn-vinn for alle parter.

 

Raskere transformasjon

En av de viktigste observasjonene som Melleby har gjort de siste 15 årene, er f.eks. å se tidsperspektivet telecombransjen hadde på sin digitaliseringsreise. Prosessen med å tilpasse seg internett, gjorde bransjen faktisk samtidig som at alle skulle ta i bruk internett.

– Transformasjoner i dag kommer ikke til å ta 15 år, men man har kanskje tre år på seg. Det er mye tøffere for de som ligger litt bakpå og som må klare å ta igjen forspranget andre har forteller Melleby.

 

Hun viser til et eksempel med en bransje som bank/finans med personlige relasjoner og kunderådgivere som har vært fysiske mennesker.

– Disse vil få en tøff jobb fordi de har mye kortere tid på seg enn telecom industrien hadde i sin tid.

 

Innovasjon i etablerte selskaper

Melleby påpeker at det er de samme type menneskene som skal jobbe i små eller store selskaper. Den største forskjellen er kompetansen hos eierne og investorene. Og begge er like viktige.

 

Utfordringen til de etablerte, store selskapene er at de ikke vet hvilke spørsmål de skal stille, til hvilken tid. De fleste er kun opptatte av når produktet er klart, eller når man kan lansere.

– Hvorfor dette skal være så vanskelig er trolig fordi det er veldig mye å passe på og holdningen kan fort bli at det er enklere å unngå å feile ved å være litt bedre enn de dårligste. Endringskultur er viktig, men samtidig utfordrende, sier Melleby.

 

Endring innad i egen bedrift

Det er få selskaper som klarer å innovere innad i egen bedrift og samtidig beholde merkevareidentiteten sin. Eksempel på et selskap som har klart dette er Schibsted. Burde ikke da andre etablerte selskaper også kunne følge i samme fotspor?

 

–  Man skjønner kanskje ikke dette før man har prøvd det selv. Jeg tror det er smart at man setter seg flere krav til hvordan en endring skal skje. I tillegg bør en vite hvilke krav man burde stiller til sin ledelse.

 

Det er flere metoder man kan bruke og flere måter å gjøre ting på. Noen lykkes, andre mislykkes. Under årets Integrasjonsdager i august vil Melleby gi deg noen ideer på hva du bør måle og sammenligne deg med, og ikke minst hvorfor det kommer til å bli innmari vanskelig.

 

Ble du nysgjerrig nå? Meld deg på!

 

Meld deg på

 

 

Likte du innlegget? Få nyhetsbrev på mail

Kanskje du liker disse

artiklene om integrasjonsdagene