Vi har snakket med noen av våre konsulenter og forhørt oss om hva de mener har vært kundenes største utfordringer i året som er gått, og hva som vil være det viktigste å ha fokus på i 2022. Resultatet er en artikkelserie som går gjennom punktene, tema for tema! Velkommen til fagprat!
Første punkt tar for seg noe så fundamentalt som å holde seg til sin egen forretningsmodell.
Stopp opp og få oversikt
De siste årene har vi kastet oss rundt som aldri før og tatt i bruk ny teknologi i en hastighet vi ikke har sett før. Men er det bare bra, eller kan det også gi utfordringer?
Les mer: Hvorfor lykkes kun 30% av alle endringsprosesser?
Vår seniorarkitekt, Ramiz Khalife, jobber med flere store kunder og prosjekter, og mener at når vi har vært så raske på å ta i bruk ny teknologi som nå, har prosessen bak blitt noe kortere, og snarveier er tatt. Vurderinger om hvorvidt teknologien er nødvendig, eller om det er nettopp denne teknologien som gagner vår bedrift og våre forretningsverdier er kanskje lagt litt til side.
For vi har rett og slett ikke hatt tid. Kanskje er det nå på tide å stoppe opp, ta et steg bakover og få litt oversikt.
- Hvilken teknologi har vi tatt i bruk de siste årene? Hvorfor og hvordan benyttes den? Bidrar den til bedriftens verdigrunnlag og målsetting, eller viser det seg kanskje at den enten er overflødig, eller faktisk gjør vondt verre? Dette er viktige spørsmål å stille seg inn i det nye året, sier Ramiz.
For opptatt av teknologien
Dette er ikke bare et resultat av pandemien, mener Ramiz, men er snarere noe som har vært en utfordring innen IT-bransjen over lengre tid.
- Det handler nok heller om en grunnleggende dårlig kultur i IT-faget generelt: Det er altfor få som holder seg til bedriftens faktiske forretningsmodell når det kommer til IT, og for mange IT-avdelinger forstår ikke egentlig hva de er en del av, men er alt for opptatte av teknologien, forteller Ramiz.
Han tror 2022 er året da det blir lurt å ta en opprydning: Gjøre grundige vurderinger på hva som beholdes, hva som fjernes, og hva som eventuelt kan implementeres i stedet. For mens mye var nytt og utestet da vi alle tok det i bruk på kort varsel, er mye blitt grundig testet av massene de siste to årene, og mange “barnesykdommer” er blitt utbedret.
Så: hva er viktig å tenke på i denne prosessen?
Det er ikke alltid lett å vite om man har flere systemer som strengt tatt gjør samme jobben, eller som enten supplerer eller ødelegger for hverandre. For at alt skal fungere optimalt, er det viktig med god systemarkitektur hvor alt snakker med hverandre, slik det er ment.
Få god oversikt over hvilken teknologi bedriften faktisk har bruk for, og benytt gjerne rådgivning fra eksperter. Det finnes så mye forskjellig, at det er lett å gå seg vill i jungelen av teknologiske løsninger som tilsynelatende “passer perfekt for akkurat din bedrift”. Det er her rådgiverne kommer inn, og vær ikke redd for å bruke dem. Det er jobben deres!
Det kan være kostbart å implementere teknologi som må byttes ut etter kort tid. Velger man noe som kun er hipt og “det nye store”, kan man måtte gjøre hele jobben på nytt senere. Sett dere godt inn i om dette er noe som er sannsynlig at vil vare, og om det er en teknologi som er bærekraftig og lønnsom for bedriften.
Det kan være lurt å undersøke om teknologien har levert det den lover i andres tilfeller. Men husk også at alle bedrifter har ulike utgangspunkt. Det er ikke sikkert noe vil fungere på samme måte for dere som det gjorde for noen andre. Likevel, det skader aldri å ha samlet litt ekstra informasjon om brukererfaring.
Er den teknologien dere ønsker å ta i bruk kompatibel eller lett implementerbar med eksisterende teknologi i bedriften? Hvis den ikke er det, kan det være dere ser på en mer omfattende jobb enn dere først forestilte dere. Det kan fremdeles være at det er riktig å ta den i bruk, men da må bedriften være klar for å gjennomføre en noe større endring enn kanskje først antatt. Men er den kompatibel? Ja, da har dere en lettere jobb foran dere.
Les mer: Vær bedre rustet for utfordringer
Bygg- og anlegg får ofte hard motbør for å henge etter i digitaliseringen og anvendelsen av ny teknologi, og det går fortsatt for tregt. Behovet for digitalisering av byggenæringen blir ikke mindre etter hvert som tiden går, men det må gjøres riktig.
Og mens retail tross alt ikke henger like langt bak, er man kanskje på andre enden av skalaen. Man er hakket for rask og ukritisk til å ta i bruk det nyeste i markedet. Det er nok et behov for en opprydding i teknologibanken til retail.
Bruk tid, undersøk grundig, og søk rådgivning. Det er det ekspertene er der for.
Varemangel, fraktproblemer, nedstengning. Det har vært mange utfordringer de siste årene, og det er avgjørende for bedriftene at de klarer å holde tritt. Les mer om hvorfor kontroll over egne data er så viktig her →
artiklene om rask digital utvikling