Fra lavt volum med høy margin, til høyt volum og lav margin

Rohit Saggi
15.jan.2019 23:07:13

Integrasjonsdagene_Dag1_RedAnt_JPEG_Lowres_ (144 of 188)Utviklingen av fremtidens tjenester krever at ledere hyller de som driver med det tradisjonelle, mener Karianne Melleby i StartUpLab. Med 16 års erfaring innen digital endring i Telenor og innovasjon i DNB, har hun et klart budskap: internett er premissgiveren for digitalisering. 

Ifølge henne, er vi blitt avhengige av et system som ingen kontrollerer. Tradisjonelle aktører som låser kundene inn i rigide avtaler vil  ubehagelige overraskelser i årene som kommer. 

- De mest vellykkede aktørene lager tjenester som består av tjenester, i plattformøkonomien.  

Bak ligger avtaler som regulerer hvem som betaler for hva, og populariteten styrer inntjeningen.  

Melleby nevner også at vi stadig ser flere avtaler der tilbydere bytter data, og bruker informasjon som en valuta. Dette skaper nye forretningsmodeller. Kjernen er integrasjonene som får alt til å snakke sammen. 

Utviklingen gir også nye behov for hvordan suksess bør måles. Tradisjonelle mekanismer som omsetning per kunde bør suppleres med KPIer som sier noe om kundetilfredshet og frekvens. 

 Hovedmålet er kundetilfredshet. Om kundene liker tjenestene følger omsetningen etter.  

 

Vil du vite mer om hvordan du kan bli en del av økosystemet? Last ned e-boken og les hele artikkelen her.

Click me

Likte du innlegget? Få nyhetsbrev på mail

Kanskje du liker disse

artiklene om integrasjonsdagene