Ifølge henne, er vi blitt avhengige av et system som ingen kontrollerer. Tradisjonelle aktører som låser kundene inn i rigide avtaler vil få ubehagelige overraskelser i årene som kommer.
- De mest vellykkede aktørene lager tjenester som består av tjenester, i plattformøkonomien.
Bak ligger avtaler som regulerer hvem som betaler for hva, og populariteten styrer inntjeningen.
Melleby nevner også at vi stadig ser flere avtaler der tilbydere bytter data, og bruker informasjon som en valuta. Dette skaper nye forretningsmodeller. Kjernen er integrasjonene som får alt til å snakke sammen.
Utviklingen gir også nye behov for hvordan suksess bør måles. Tradisjonelle mekanismer som omsetning per kunde bør suppleres med KPIer som sier noe om kundetilfredshet og frekvens.
– Hovedmålet er kundetilfredshet. Om kundene liker tjenestene følger omsetningen etter.
Vil du vite mer om hvordan du kan bli en del av økosystemet? Last ned e-boken og les hele artikkelen her.
artiklene om integrasjonsdagene