Møt en som snakker språket «ingen» forstår

Melvin Langvik
02.apr.2019 15:41:38

Vi har tidligere skrevet om hvordan Communicate jobber med Kruse Smith for å gjøre entreprenør- og boligkonsernet mer innovativt og fremtidsrettet. I korte trekk handler samarbeidet om å utvikle en tjenesteplattform som lar Kruse Smith utfordre og forbedre måten de jobber på i dag.

Med digitale verktøy vil de kunne hente ut verdifull informasjon de ikke kunne før og bruke det til å bli mer effektive, få mer kontroll og bedre innsikt i egne prosesser.

Det handler ikke om å endre kjernevirksomheten deres, men å tilrettelegge for at de kan utøve kjernevirksomheten enda bedre, forteller Melvin Langvik, utvikler i Communicate.

- Kruse Smith er langt foran byggebransjen generelt når det gjelder tankesett og digital utvikling, fordi de har skjønt at det ikke bare handler om å bruke digitale verktøy i arbeidet. De har sett at informasjonen som lagres kan brukes til mye mer, sier han og følger opp med noen eksempler:

- Forsinkelser er noe som koster alle involverte dyrt i et byggeprosjekt. Med en digital plattform kan de finne ut hva som skaper forsinkelser på byggeplassen og hvor langt man eventuelt henger etter. Da kan de også bruke dette til å forstå hvordan de kan unngå det samme i fremtiden. Eller de kan bruke informasjonen de har til å gi prisantydninger og prosjektplaner raskere og mye mer presist enn før i anbudsrunder, sier han.  

Unngå språkbarrierer, bedre samspill

Nøkkelen i utviklingsarbeidet ligger i en tett dialog og gjensidig forståelse mellom alle ledd; fra Communicates utviklere til tømrerne, rørleggerne og elektrikerne som jobber ut på Kruse Smiths prosjekter.

- Som utvikler er det ofte vanskelig å snakke om fag med folk, fordi så fort jeg bruker uttrykk som back-end og Azure så faller de av. Da kan vi i hvert fall ikke gjøre det med brukerne, som ofte vil være så lite avhengig av IT som mulig. Det er jo de som skal bruke programvaren, så vi må forstå hva som skal til for at de gidder å bruke det og ser verdien av det. Får vi tilbakemeldinger på at en funksjon var komplisert, så endrer vi den. Hvis den var unødvendig, så fjerner vi den. At de får påvirke så direkte er med på å skape kontinuerlig forbedring, sier Langvik.

Derfor unngår man å bruke tekniske kravspesifikasjoner som et utgangspunkt og tar heller tak i til konkrete problemer som kunden ønsker å løse.

- Det er her samspillet i et prosjekt er utrolig viktig. Prosjektlederen har kontroll på all fremdrift, mens leveranselederen har en mer teknisk bakgrunn og blir et mellomledd til oss som jobber med kodingen. Med utgangspunkt i brukerhistorier, som beskriver spesifikke funksjoner som brukerne ønsker å ha, tolker vi det ned til teknisk kode.

- Føler meg heldig

Langvik har jobbet i Communicate siden sommeren 2018 og er med sine 22 år blant de aller yngste i Communicate-familien. Han er utdannet dataingeniør og har vært interessert i IT i lang tid. Da han gikk på videregående startet han faktisk et eget selskap, DataGuruen, som leverte servicetjenester innen tele og data.

Han innrømmer likevel at læringskurven har vært stupbratt siden han startet i Communicate.

- Jeg føler meg heldig som får jobbe med en så fremtidsrettet aktør, som har forstått hva Rask Digital Utvikling handler om. Det vi utvikler for Kruse Smith nå er noe de har drømt om lenge og vil endre fremtiden deres. Selvsagt er det spennende å få være med på det. Jeg har lært utrolig mye av å få være med på prosjektet og får spesialkompetanse på noe vi bare hadde litt om på skolen. Samtidig forstår man raskt at digitalisering handler om noe mye mer enn koding og tekniske tjenester. Samspillet mellom brukere og utviklere er nøkkelen, sier Langvik.

DSC02663

Likte du innlegget? Få nyhetsbrev på mail

Kanskje du liker disse

artiklene om rask digital utvikling