For å snu trenden har entreprenør- og boligkonsernet Kruse Smith gjort alvor av deres visjon om å være en innovativ og fremtidsrettet aktør, ved å engasjere Communicate for å utvikle et system som forenkler planlegging og informasjonsdeling.
- Vi har fått veldig gode tilbakemeldinger på jobben som er gjort og folk ser virkelig nytten av tjenestene som er utviklet, forteller leder av Kruse Smiths VDC-avdeling, Gunnar Skeie.
Utviklingsarbeidet er fortsatt i en tidlig fase, men Skeie understreker at de allerede har fått oppleve hva rask digital utvikling betyr og kan skape av verdi. Communicate har i første fase hatt fokus på hurtig leveranse av små tjenester, som løser konkrete problemer og gir umiddelbar effekt.
- Det har gått overveldende fort, og vi ser allerede at vi vil få mye bedre kontroll av å kunne hente ut data som viser hvor lang tid visse prosesser faktisk tar og hva det faktisk koster oss.
Fremfor å bruke flere år på å utvikle en ferdig løsning basert på kravspesifikasjoner, utvikles tjenesten stegvis for best mulig å bli tilpasset de behovene som Kruse Smith opplever at de har underveis - ikke tror at de får. Derfor leveres minimalt med funksjonalitet i første etappe, så de heller lærer hva som trengs videre.
- Det første som ble levert var noe vi trodde vi virkelig trengte, men etter at andre tjeneste kom så måtte vi spørre oss om det i det hele tatt er behov for den første. Metoden virket altså til sin hensikt med én gang og gir et godt grunnlag for videre framdrift. Faktisk har vi begynt å bruke det samme prinsippet i andre prosesser, sier Skeie.
Enkel tilgang på informasjon og intuitive verktøy har sørget for å heve kvaliteten på prosjektdata betraktelig, noe som gir svært positive effekter ute på byggeplassene. Men teknologien har også gitt forretningsmessig verdi:
- Mye av gevinsten ligger i at vi kan sørge for at mer av det som ikke er byggeaktivitet blir tatt hånd om av et system. Det er noe som først blir veldig merkbart når man slipper å bruke tiden sin på det. Og det som virkelig “skaker båten” er at vi kan samle data og legge forholdene til rette for de som faktisk skal bygge, for det er på byggeplassen verdiskapingen skjer.
Nøkkelen til den effektive fremgangen og den snarlige verdiskapingen ligger i et tett samarbeid, samtidig som dialogen mellom Communicates utviklere og Kruse Smiths forretningsutviklere baseres på kundens språk og erfaringer.
- Samarbeidet vil jeg nesten si har gått overraskende bra. Jeg har sjeldent møtt utviklere som har forstått bransjen vår så raskt og så bra. Det har vært veldig spennende å jobbe med Communicate, fordi vi fortsatt ikke har fått beskjed om at noe vi ønsker å gjennomføre ikke er mulig.
artiklene om digital tjenesteplattform