Det har aldri vært viktigere å tenke digitalt

Jonas Bariås
06.mai.2020 15:32:31

Plutselige endringer, som sosial distansering og mindre fysisk mobilitet, har skapt helt nye behov for at folk skal få hverdagen til å fungere. Forretningsmodeller og prosesser settes på prøve og tvinger alle til å tenke nytt. Kunder ble over natta mer villige til å bruke onlinetjenester, og flere har forstått viktigheten av å tenke digital tjenesteutvikling.

Men ikke alle har det som trengs for å agere og tilpasse seg den nye virkeligheten. Derfor tilbyr Communicate nå en gratis rådgivningspakke, for å hjelpe virksomheter med å starte på deres digitale reise.

– Det har aldri vært viktigere å tenke digitalt. Vi vet at mange har et stort behov for å modernisere, men forstår at det er vanskelig å sette i gang nye prosjekter nå som det er så mye usikkerhet. For å gjøre det lettere å komme i gang, har vi satt sammen en rådgivningspakke som gir umiddelbar verdi, sier Erik Stuve Johansen, lead architect i Communicate.


BOOK WORKSHOP

Dette vil du få 

Rådgivningspakken består av en workshop, hvor målet er å kartlegge de største barrierene i virksomhetens IT-plattform. Deretter vil våre rådgivere identifisere områder og løsninger hvor selskapet raskt kan få utnyttet verdien i eksisterende data, og anbefale grepene som bør gjøres videre.

– Det er mye motivasjon i læring, så bare det å komme i gang vil gi mye verdi. Man vet aldri hvilke endringer som treffer oss, så spørsmålet er hvordan man kan sikre en IT-arkitektur som gir fleksibilitet nok til å håndtere det? Nøkkelen for å komme opp i fart er å frigjøre data fra siloene, så de blir tilgjengelig for nye tjenester, sier Erik. 

Han peker på utdatert IT-arkitektur som et gjentakende problem i norske virksomheter. Gamle, lukkede systemer som er vanskelige å integrere bremser farten og gjør det umulig å snu seg i takt med markedslederne. Han råder alle til å vurdere en fullverdig plattformtankegang på sikt, for å kunne møte fremtidens krav til fleksibilitet og hastighet.

– Men alt må ikke gjøres med én gang. Det er mulig å ta små steg og gjøre noen quick-fixes, som understøtter virksomhetens strategi og gir verdi på både kort og lang sikt.

Les også: Mer info om rådgivningskampanjen finner du her

Bli klar for endringene som kommer

Under IT Symposium/Xpo høsten 2019 spådde Gartner at vi i de kommende årene vil møte flere endringer og omstillinger enn vi har gjort i de foregående 50. Dette setter store krav til virksomheters evne til å snu seg raskt, og vil gjøre tilpasningsdyktighet til et konkurransefortrinn. De som nedprioriterer digitale initiativer står i fare for å hektes av i det digitale kappløpet.

Koronakrisen har blitt det første eksempelet på Gartners spådom. Ingen kunne ha forutsett at starten på det nye tiåret ville preges av en pandemi, men det er ingen tvil om at Covid-19 vil bli et av hovedoppslagene når 2020-årene skal oppsummeres.

Les også: 3 markedskrefter ledere må følge

– Viruset vil også etterlate tydelige spor blant forbrukere og internt i virksomheter. Over natta ble nordmenn mer onlineorienterte, og nye behov ble skapt på et blunk. De som har vært langt fremme med digitalisering ser positive sider nå, mens mange flere har forstått viktigheten av digital tilstedeværelse. Det er viktig at man tar innover seg at verden går videre, uavhengig av hvilken vei pila peker. Det er ikke sånn at alt vil gå tilbake til normalen når krisen er over. Verden forandres, og det vil den fortsette med. Det medfører endret atferd, nye behov og større krav til tjenester, sier Erik.

Likte du innlegget? Få nyhetsbrev på mail

Kanskje du liker disse

artiklene om rask digital utvikling