Det er en spennende, men krevende øvelse å forsøke og tegne et bilde av fremtiden. Hvordan vil næringer som varehandel, bygg og anlegg, industri, transport og media forandre seg i løpet av det kommende tiåret, og hvordan vil hverdagen vår se ut i 2030? Bare tenk tilbake på tiden før 2010 – året som blant annet ga oss iPad og Instagram, to av mange nyvinninger som har vært med på å forandre verden.
At det vil komme nye, store endringer er hevet over enhver tvil. Men hva er det som skaper dem?
I vårt forrige blogginnlegg oppsummerte vi årets Gartner IT Symposium/Xpo, hvor hovedtemaet var Winning in the turns: Hva må til for å takle svingninene på markedet, som fremover vil komme hyppigere og være mer omfattende enn før? I dette innlegget får du vite mer om hva som skaper disse svingningene på markedet.
Du kan lese mer om de viktigste overskriftene fra konferansen her.
3 faktorer som skaper store svingninger
Under åpningsinnlegget snakker Val Sribar, senior visepresident for research og rådgivning i Gartner, om tre faktorer som ledere bør følge ekstra godt med på:
– Geopolitikk, økonomi og digitale giganter. Disse kreftene skaper press og usikkerhet for alle. De har kraften til å få deg i ubalanse og tvinge deg til å endre dine forretningsmodeller og hvordan dere opererer. Vi føler smerten deres i møte med disse svingningene og vet at dere må ta svært mange, vanskelige beslutninger, sier han, og illustrerer alt man må mestre samtidig (se bildet under).
Hele åpningsinnlegget under konferansen, hvor de forteller mer om svingningene, kan du se lenger ned på denne siden.
- De økonomiske svingningene
Finanskrisen i 2008 er det selvsagte eksempelet her. Selskapene som så muligheter, kuttet der de måtte og investerte riktig i denne perioden, skaffet seg et stort og langsiktig forsprang fra mengden, ifølge Gartner. Å komme styrket ut av perioder med økonomisk nedgang handler ikke om flaks, men om gode beslutningsgrunnlag og investeringsvilje. Innsikt og kompetanse er gull verdt når pilene peker i feil retning – og en nødvendighet for å lykkes med innovasjon.
- Digitale giganter
Hvor mange ganger har du ikke hørt at selskaper ønsker å bli mer tech-orientert? Listen over verdens mest verdifulle selskaper domineres av tech-selskaper, og ifølge Statista er Apple, Microsoft, Amazon og Alphabet (Google) de fire største. Berkshire Hathaway er nummer fem på listen, Facebook er nummer 6 og Alibaba er nummer 7. Verdien på sistnevnte, ifølge tall fra mai 2019, var på 480 milliarder dollar. En fellesnevner for de digitale gigantene er at de påvirker virksomheter verden over til å bestemme deres techquilibrium; balansen mellom det tradisjonelle og det digitale.
- De geopolitiske svingningene
Geopolitiske svingninger skapes når politiske beslutninger påvirker eksterne faktorer av virksomheten. Et typisk eksempel er Brexit. Selv om Brexit er nærliggende – spesielt etter det historiske valget i Storbritannia – vet vi enda ikke hva konsekvensene vil bli. Men at laksenæringen i Norge kan påvirkes er ikke utenkelig. Spørsmålet er hvordan og om aktørene er klare for slike endringer? Politiske endringer forstyrrer etablerte forretningsmodeller og går typisk utover handel mellom landegrenser. Politiske tiltak i forbindelse med arbeidet for reduksjon av klimautslipp er et annet eksempel. Multi-cloud strategier er et tredje, og hva med måten sosiale medier blir brukt til påvirkning og propaganda? Vi vet ikke hvilke konsekvenser svinginger som dette vil gi, men det er sikkert at det fører til usikkerhet for mange virksomheter
Se åpningsinnlegget fra Gartner IT Symposium/Xpo, hvor de snakker mer om disse svingningene: