Teknologi er viktigste virkemiddel for å lykkes inn i fremtiden. De lederne i varehandelen som har forstått dette har evnet å kombinere strategi og teknologi rundt ett hovedformål: Hvordan oppdage hva kundene egentlig ønsker. Dessuten har de fått på plass ny kompetanse, der særlig teknologisk forretningsforståelse er viktig. I korte trekk: Ferdigheter som behøves for å forstå behov før de oppstår, og utvikle tjenester der brukeropplevelse er i høysetet.
Det haster for tradisjonelle aktører å bruke de samme virkemidlene som virksomhetene som er født i den digitale økonomien, for å kunne:
Da kommer man ikke utenom digitale plattformer. Mange store norske aktører i varehandelen har i det stille investert i nye funksjoner som bygger bruer mellom virkelighet og mulighet. Vår erfaring er at aktørene som nå er klare for fremtiden, har valgt den samme typen arkitektur, bruker de samme skyteknologiene, og utvikler på de samme premissene.
Innsamling og analyse av kundedata gir evne til å tilby personlige tilbud og opplevelser i alle salgskanaler. En god analyseplattform gjør det enklere å anslå etterspørsel, øke lojalitet og forbedre forsyningskjeden. Derfor er det viktig at varehandelen har:
En smart tjenesteplattform midt i virksomhetens tekniske grunnmur gir muligheter. Faktisk er det slik at kun fantasien begrenser hvilke tidkrevende, kjedelige og manuelle arbeidsprosesser som kan løses raskere, bedre og mer nøyaktig. Mennesker og maskiner danner nå nye typer samarbeid som skaper mer effektive prosesser, der ansattes tid frigjøres slik at de kan løse mer spennende utfordringer. Når forretningen tar eierskap til teknologien kommer også ofte ketchup-effekten av kreative ideer og spennende muligheter.
artiklene om digital tjenesteplattform