Er du klar for disrupsjon?

Jonas Bariås
23.sep.2020 22:53:49

Det er ingen tvil om at 2020 har vært et år for nye ideer og innovasjon. Siden pandemien snudde hverdagen vår på hodet, har mange jobbet hardt for å forme den nye normalen. 

I noen tilfeller har personer raskt identifisert nye behov og realisert ideer som markedet ønsker. I andre tilfeller handler det om virksomheter som har vært forut sin tid og tatt tjenester til markedet før den store etterspørselen har kommet. De som har vært klare for å skalere når markedet endrer seg, nyter godt av det nå.

Hjemmelegene AS er et eksempel på sistnevnte tilfelle. Selskapet startet opp i 2017 og opplevde stabil vekst i de første tre driftsårene. I 2020 derimot, har etterspørselen for deres tjenester tatt fullstendig av, skriver E24.

– Det geniale med Hjemmelegene og lignende aktører, er at pasientene slipper reisevei og smitterisikoen ved tradisjonelle legebesøk. Når flere får føle hvor beleilig det er at legen kommer til deg, så vil det nok få varige endringer for hvilke tjenester som pasientene etterspør. De som er i stand til å møte disse nye forventningene står godt rustet for å vokse videre i fremtiden, sier Houman Mohebbi, senior løsningsarkitekt i Communicate. Se Houman snakke mer om Hjemmelegene her:

 

On-demand-tjenester utfordrer markedslederne

Behovene våre endres kontinuerlig. Gjennom året har vi blitt introdusert for mange nye tjenester. Det som var utenkelig for bare noen år siden, har nå blitt en selvfølge for mange. Fremveksten av on-demand-tjenester som Hjemmelegene, Kolonial, Uber, AirBnb og Foodora er eksempler på dette.

– Det er ikke sånn at alle som tilbyr on-demand-tjenester introduserer helt nye konsepter. Det som gjør at de lykkes nå er at alternativene deres fungerer bedre for kundene enn den tradisjonelle måten. Teknologien vi har til rådighet nå gjør det veldig enkelt å knytte tilbydere til kunder, og utvikle tjenester som har svært lite friksjon, sier Houman.

– Hjemmebesøk av leger er absolutt ikke noe nytt, for eksempel. Før var jo det normalen. Det som er nytt er automatikken i prosessene for både pasienter og lege, at sikkerheten rundt personvern er ivaretatt og at det finnes betalingsløsninger som er skreddersydd for disse tjenestene. Det fjerner mye friksjon. Når man virkelig treffer en nerve hos forbrukerne, så er de ofte villige til å betale litt ekstra også, fortsetter han.

Hvordan legge til rette for innovasjon?

Markedssvingninger gjør det utfordrende for virksomheter å prioritere riktig. Spesielt de største, som har eksistert lenge. Ulikt de offensive utfordrerne, som presenterer nye løsninger til markedet, må de etablerte mestre en krevende øvelse; å balansere mellom det som skjer i dag og det som skal skje i morgen. 

– Dersom etterspørselen av on-demand-tjenester fortsetter å øke blir jo spørsmålet om helsevesenet har de riktige forutsetningene for å følge etter Hjemmelegene. Isåfall vil de nok kjenne på at slike tjenester, som fungerer i praksis, ikke er laget over natta, sier Houman.

Det å kunne snu seg raskt når andre aktører lanserer nye tjenester som markedet ønsker varmt velkommen, betyr svært mye i kampen om markedsandelene. Evnen til å innovere er kritisk for fremtiden til enhver virksomhet.

– Derfor bør man investere i en digitale tjenesteplattform. Den vil gi de riktige forutsetningene for å kunne øke utviklingstakten og kutte tiden mellom idé og marked, sier Houman.

Likte du innlegget? Få nyhetsbrev på mail

Kanskje du liker disse

artiklene om rask digital utvikling