Menu
Rask Digital Utvikling
Kontakt oss

Tidenes mest digitale Black Friday nærmer seg. Har du en god slagplan?

Jonas Bariås
05.nov.2020 09:48:58

Årets travleste shoppingdag nærmer seg. Er du klar for det som venter?

27. november er datoen for årets Black Friday. Det er liten tvil om at 2020-utgaven av den fantastiske og kaotiske begivenheten vil gjenspeile trenden som har preget varehandelsbransjen gjennom dette spesielle året. Netthandel blir stadig viktigere og i år forventes det at alle tidligere rekorder vil bli knust.

– Da er det viktig å huske at det ikke bare er gode tilbud som avgjør om Black Friday blir vellykket, sier Kristin Brandsrud Stavrum, prosjektleder i Communicate i ukens Medieblikk: 

MEDIEBLIKK_BLACKFRIDAY_communicate_ONLINE_V01_NO

 

En god slagplan er viktig

NHO spår at netthandelen før årets julefeiring vil øke med hele 24% sammenlignet med 2019, skriver ehandel.com. Dette innebærer at nordmenn bil handle digitalt for nesten 9 milliarder kroner i norske nettbutikker.

En fersk undersøkelse fra Vipps viser at så mange som 1 av 4 planlegger å storhandle fra sofakroken under Black Friday. Disse tallene kan også stige, med tanke på økningen i smittetilfeller og tilhørende restriksjoner de siste ukene.

– Mange har erfart at pågangen rett og slett blir for stor til at systemene deres klarer å håndtere trykket. Man går potensielt glipp av enorme summer, mye mer enn hva det koster å være i forkant. Derfor anbefaler jeg alle om å ha en god slagplan. Økt beredskap på selve dagen er én ting, men forberedelsene bør starte lenge før det smeller. Man må planlegge for ulike scenarier og tydelig avklare hvem som har ansvaret for hva, poengterer Kristin. 

Dette er våre tips

Du kan sammenligne slagplanen med en forsikring. Forhåpentligvis vil du ikke ha bruk for den under selve Black Friday, men hvis uhellet først inntreffer vil du være veldig glad for at du var i forkant. Dette mener Kristin du bør tenke på: 

  • Kjør en ytelsestest eller stresstest i forkant.
  • Frys systemene i forkant – ikke lanser ny funksjonalitet som ikke er testet godt nok på forhånd.
  • Mener du at dere har testet ny funksjonalitet godt nok? Gjør det én gang til.
  • Unngå å kjøre prosesser som belaster systemene utover trafikken som skapes av kunder, som rapporter.
  • Gjør det du kan for å spre trafikken utover dagen. Del opp lister og ikke send ut e-poster og SMS-er til alle samtidig. 
  • Lag en god plan B – selv om dere mener dere har kontroll.

– Følger dere disse tipsene, vil det gi bedre forutsigbarhet og redusere sjansen for at noe går galt. Det er også lurt å begrense datatrafikken til hver enkelt bruker, og benytte systemer som automatisk skalerer. Men det aller viktigste er å få på plass en god failover-løsning. Dette blir dessverre ofte nedprioritert, men kan spare dere for mye hodebry og begrense skaden dersom noe går galt, sier Kristin. 

Hun presiserer at Black Friday ikke er dagen man bør lansere nye tjenester.

– Det er nok heller lurt å kjøre litt «safe». Jeg er personlig tilhenger av selskaper som våger å innovere og teste ut nye ting, men akkurat Black Friday er ikke tidspunktet å komme med masse nytt. Hvis planen har vært å ha ny funksjonalitet klar til denne dagen, så bør det i hvert fall være nøye gjennomtestet lenge i forveien, sier Kristin.

Likte du innlegget? Få nyhetsbrev på mail