Rolf Albretsen, salgsdirektør her i Communicate, skrev nylig et innlegg på bloggen vår om digitale plattformer. Noe jeg likte spesielt godt med innlegget er at han poengterer at det vi jobber med handler om mennesker og verdiskaping. Jo bedre vi forstår kundene våre, jo større er muligheten for at de raskt henter gevinster.
Ved å bruke teknologi kan vi sørge for at menneskene i en bedrift får bruke mer av tiden sin på det de kan best. Det kan nok for mange virke som at vi som jobber med arkitektur og utvikling lever i vår egen teknologiboble, med tekniske fagbegreper, skyteknologi og kompliserte koder som surstoff. Men jeg skal love deg at mye av det vi gjør handler om mennesker, samspill og å se ting i et større bilde.
Derfor tenkte jeg at jeg skulle skrive litt om hva som gjør oss i stand til å hjelpe bedrifter med rask digital utvikling utover interessen og lidenskapen vi har for fagfeltet vi jobber med.
Jeg har jobbet som utvikler og arkitekt i Communicate siden 2012 og har alltid følt at jeg har vært en del av et veldig samlet miljø. Vi arrangerer fagkvelder hvor vi snakker om det siste innen teknologi, løser caser for å få bredere erfaring og diskuterer hvordan vi kan bruke det vi har lært ute hos kundene våre. Vi drar ikke bare i samme retning, men dytter hverandre fremover.
Det gjør oss alle bedre, men også mer samstemte.
Jeg tenker at de som ikke er villig til å legge noe ekstra i det kanskje ikke passer helt inn her i Communicate. Å være i forkant er viktig, uavhengig om det står utvikler, arkitekt eller prosjektleder i arbeidstittelen. Hvordan skal man ellers lykkes med å skape rask digital utvikling?
Jeg ser mange verdier i kulturen som går forbi det faglige, men dette er kanskje den største. En arbeidsplass skal være et sted du gleder deg til å reise til hver dag. For oss konsulenter er hverdagen spesiell siden vi bruker mesteparten av tiden vår sittende på kundens gateadresse, men hver gang jeg er en tur "hjemom" på kontoret føler jeg at jeg blir litt smartere og litt mer motivert.
Det er mye man skal ha kontroll på i dag, spesielt fordi det skjer endringer i teknologien vi bruker hver eneste måned. Det er store sprik mellom innovatørene og etternølerne innad i bransjene, samtidig som ulike bransjer er på ulike stadier når det kommer til den digitale modenhetskalaen.
I varehandelen, hvor marginene er små og volumet er stort, har de for eksempel blitt tvunget til å effektivisere og holde seg i front. I andre bransjer har det tatt lenger tid, men de fleste begynner å se fordelene med skybasert teknologi og mikrotjenester. På sikt tror jeg alle kommer til å ha en digital tjenesteplattform.
Noe annet virker uunngåelig, derfor ser vi viktigheten av å ha en plattform med komponenter som alle kan bruke raskt. Våre egenutviklede akseleratorer vil bidra til nettopp det og raskt dra fremover mot målene dine.
Jobben vi gjør internt kvalitetssikrer også jobben vi gjør ute hos kundene våre. Jeg skrev i begynnelsen om forståelse og mennesker, noe som er helt elementært for at det vi leverer faktisk løser problemer og tilbyr nye muligheter til å skape verdi. Uansett om jeg sitter med alt ansvar selv hos en kunde eller er en del av et større team, så skal jeg i hvert fall være 100% sikker på at vi er enige om hva målet er og i hvilken retning vi skal før kodingen begynner.
Rask digital utvikling kan være så mye, men uten å lytte vil man aldri kunne oppnå det.
artiklene om rask digital utvikling