Menu
Rask Digital Utvikling
Kontakt oss

En smertefri kundereise er det største konkurransefortrinnet

Stine Mathisen
25.okt.2021 20:22:51

26. september åpnet samfunnet endelig igjen, og at mange er handlelystne merkes nok godt, både på nett og i fysisk butikk. Vi går nemlig inn i årets store handelsperiode, både med årets handledag, Black Friday, samt utvidelsen til Black Week, og tiden frem mot jul.  

Handelsesongen møter utfordringer

Fjoråret hadde en naturlig nedgang i trykk i de fysiske butikkene. Og mens det er å forvente en økning i år, vil vi nok ikke være tilbake på nivåene vi så før pandemien med det første. Netthandelen på sin side så en markant økning innen flere bransjer. I 2020 var nemlig veksten i netthandel på over 60% i november, i forbindelse med Black Friday og Black Week.

Les mer: Slik blir fremtidens retail!

I år er det likevel nye utfordringer, som en direkte konsekvens av pandemien. For til tross for gjenåpningen, ser vi nå etterdønningene og konsekvensene av nedstengingen som har vært. Dette utarter seg spesielt gjennom ressursmangel, utfordringer med leveranse og betydelig høyere priser på en mengde varer. For det har vært høyt trykk på mange produkter og varer gjennom hele pandemien. I takt med nedstenging av fabrikker og forsyningslinjer, økte etterspørselen for utstyr og råvarer i forbindelse med hjemmeoppussing, hjemmekontor og nye hobbyer.

Varemangel i Asia gir ringvirkninger

Produkter fra Asia er ofte komponenter i produkter fra andre land, og varemangelen i Asia vil dermed ha ringvirkninger for produksjon over hele verden. Det er dermed ikke til å komme unna at varemangel og mangel på fraktkapasitet vil gi utfordringer for varehandelsbransjen i lang tid. Det er forventet prisvekst både på grunn av mangler, men også som et resultat av økte fraktpriser.

Butikkene tar pris-støyten

Statistisk sett er Black Friday den billigste dagen å handle på. Men selv om Black Week vil stille med noen av årets beste tilbud, vil kundene merke en prisforskjell fra tidligere år. Det vil også være et lavere antall av en mengde produkter. Leveringstiden på en god del av disse produktene må forventes å være lengre enn normalt.

Til tross for dette spås pristilbudene under Black Week likevel å være gode. For tross utfordringer har utviklingen i norsk varehandel totalt sett vært god i år, og dette forventes å vises under årets største handelsperiode.

Butikkene selv sier at de vil arbeide for at handleopplevelsen og produktutvalget vil være så nære tidligere år som mulig i møte med Black Week. Dette gjelder blant annet Elkjøp, som sier de jobber hardt for å tilby kundene det de forventer under salgsperioden. Når det dukker opp utfordringer med utvalg og leveranse slik som nå, vil selve kundeopplevelsen være viktigere enn noensinne. 

Kundeopplevelsen er avgjørende

En forsyningskrise som vi ser nå, er noe som vil kunne vare over flere år, og det er derfor avgjørende at kundereisen oppleves smidig og smertefritt. Og for å få til dette, er det viktig at bedriftene har orden på dataene sine. For gode systemer for kundebehandling og håndtering av kundedata er det fremste konkurransefortrinnet retail sitter på. 

– Data er i utgangspunktet bare gråstein. Det vanskelige er å gjøre det til gull. Først og fremst er det en god informasjonskilde som kan brukes som beslutningsgrunnlag, men det finnes flere nivåer av hvordan man kan benytte data, fortalte Tor Erik Aag, CCO i Oda.

- Den virkelige verdien kommer når du klarer å gjøre data til en integrert del av hver eneste kundereise. Det er her de digitale gigantene er så gode.

Vil du vite mer? Se vår paneldebatt om Retail etter Covid-19

Se debatten!

retail

Frigjør dataens verdi

Med tilgang til riktige verktøy og kompetanse kan data gi store konkurransefortrinn. I denne artikkelen lærer du hvordan du frigjør disse verdiene. Les mer her → 

Likte du innlegget? Få nyhetsbrev på mail

Kanskje du liker disse

artiklene om rask digital utvikling