Raskere og sikrere enn røkla

30.mai.2018 12:52:38

Identitetsstyring og beskyttelse av kundedata er en nødvendig forutsetning for digitaliseringens muligheter.

Sikkerhet_dame

Dette leserinnlegget ble også publisert i mai-utgaven av Computerworld sitt magasin. 

Data er limet i nye tjenester og forretningsmodeller. Bred innsikt om kundenes ønsker og behov må ligge til grunn for å levere produkter og tjenester med så høy verdi at kjøpelysten- og lojaliteten til din merkevare øker. Denne innsikten må tilegnes fra flere kilder, uten at det går på bekostning av kundenes personvern. Derfor er kundesentrisk identitetsstyring, på engelsk Consumer Identity and Access Management (CIAM), nødvendig når man skal legge til rette for bedre kundeopplevelser.

Sikkerhetsstrategi som kan gjenbrukes

Bedrifter kan ikke dra skikkelig nytte av teknologi for mobile enheter, nettskyen, eller tingenes internett uten en skalerbar identitetsstrategi (som kan gjenbrukes). Det er viktig for å identifisere og engasjere kundene, gjennom deres bruk av laptop, mobiltelefon, nettbrett, smarte biler, dingser, smarthus, eller den neste store sammenkoblede innovasjonen. Virksomheter som konkurrerer på digitale markedsplasser må ha evnen til å håndtere digitale identiteter for hver kunde og hver ting, for å møte deres forventninger om sømløs, sikker og brukervennlig samhandling med ditt selskap. Der tradisjonell IAM fungerte bra for å håndtere identiteten og tilgangene til bedrifters interne brukere, tilfredsstiller det ikke forretningskravene for å håndtere et stort antall kunder og dingser. Derfor behøves en kundesentrisk plattform som gir:

  • En samlet oversikt over hver kunde på tvers av alle former for kontaktpunkter
  • Evnen til å skape enhetlige kundeopplevelser, og bygge sterkere relasjoner
  • Bedre forutsetninger for å omdanne flere salgsmuligheter til lojale kunder
  • Trygg behandling av sensitive personopplysninger

Slik lykkes du med kundesentrisk identitetsstyring

Når du kjenner dine kunder godt, merker de det. Identitet berører alle stegene i kundereisen. Kunder forventer skreddersøm. De hverken forstår eller bryr seg om at det å bygge disse opplevelsene krever en komplisert, multifunksjonell tilnærming. De vil ha umiddelbar verdi og du bør gi dem viljen sin.

  • Etter hvert som data blir mer verdifulle, ønsker kunder noe i bytte. Derfor må du gjøre dem trygge på at deres data ikke bare er sikre, men at de brukes lovlig og aldri vil deles med uønsket tredjepart. Her kommer den vanskelige balansegangen rundt brukervennlighet og sikkerhet (inkludert risiko og personvern)
  • Virksomhetene opplever en merkbar inflasjon i nettsider, apper og målrettede fysiske butikker for å håndtere nye krav. CIAM må ses på som inngangsdøren til din virksomhet, og være brukervennlig, tilgjengelig og fremstå som trygg. Full styring på identitetene gjør det enklere å levere personlige opplevelser, på den måten kunden foretrekker
  • Sett deg inn i personvernlover og særregler for din bransje. Etabler verktøy for profiladministrasjon og samtykkebehandling som gir kundene kontroll over sine data og interaksjon med dine kanaler
  • Implementer en brukervennlig registrerings- og autentiseringsprosess som gjør det mulig for en multikanal-brukeropplevelse. Tilby gjerne mulighet til å registrere seg med en foretrukket sosiale medier login. Bruk sanntidsresponsive metoder for å bekrefte identiteter og bestemme tilgangsrettigheter

CIAM er ikke et IT- eller et sikkerhetsprosjekt, det hører hjemme i kundenære avdelinger fordi det handler om kundetilfredshet. La derfor ikke IT og sikkerhetsavdelingen kjøre prosjektet, fagekspertene er best når de kan hjelpe til med råd, kunnskap og ferdigheter. Vinnerne i fremtidens marked vil bli bestemt av hvordan tilnærme seg spørsmålet om identitet, når nye tilbud og tjenester utvikles. De som benytter den rette identitetsplattformen kan rulle ut nye tjenester raskere enn røkla.

Les mer om vår tjeneste "Sikkerhet" her.

 

Kontakt oss  

 

Likte du innlegget? Få nyhetsbrev på mail