Dette leserinnlegget ble også publisert i mai-utgaven av Computerworld sitt magasin.
Data er limet i nye tjenester og forretningsmodeller. Bred innsikt om kundenes ønsker og behov må ligge til grunn for å levere produkter og tjenester med så høy verdi at kjøpelysten- og lojaliteten til din merkevare øker. Denne innsikten må tilegnes fra flere kilder, uten at det går på bekostning av kundenes personvern. Derfor er kundesentrisk identitetsstyring, på engelsk Consumer Identity and Access Management (CIAM), nødvendig når man skal legge til rette for bedre kundeopplevelser.
Bedrifter kan ikke dra skikkelig nytte av teknologi for mobile enheter, nettskyen, eller tingenes internett uten en skalerbar identitetsstrategi (som kan gjenbrukes). Det er viktig for å identifisere og engasjere kundene, gjennom deres bruk av laptop, mobiltelefon, nettbrett, smarte biler, dingser, smarthus, eller den neste store sammenkoblede innovasjonen. Virksomheter som konkurrerer på digitale markedsplasser må ha evnen til å håndtere digitale identiteter for hver kunde og hver ting, for å møte deres forventninger om sømløs, sikker og brukervennlig samhandling med ditt selskap. Der tradisjonell IAM fungerte bra for å håndtere identiteten og tilgangene til bedrifters interne brukere, tilfredsstiller det ikke forretningskravene for å håndtere et stort antall kunder og dingser. Derfor behøves en kundesentrisk plattform som gir:
Når du kjenner dine kunder godt, merker de det. Identitet berører alle stegene i kundereisen. Kunder forventer skreddersøm. De hverken forstår eller bryr seg om at det å bygge disse opplevelsene krever en komplisert, multifunksjonell tilnærming. De vil ha umiddelbar verdi og du bør gi dem viljen sin.
CIAM er ikke et IT- eller et sikkerhetsprosjekt, det hører hjemme i kundenære avdelinger fordi det handler om kundetilfredshet. La derfor ikke IT og sikkerhetsavdelingen kjøre prosjektet, fagekspertene er best når de kan hjelpe til med råd, kunnskap og ferdigheter. Vinnerne i fremtidens marked vil bli bestemt av hvordan tilnærme seg spørsmålet om identitet, når nye tilbud og tjenester utvikles. De som benytter den rette identitetsplattformen kan rulle ut nye tjenester raskere enn røkla.
Les mer om vår tjeneste "Sikkerhet" her.