I Elkjøp vet de hva som kreves for å lykkes med digitalisering i en bransje, i rask endring. Selskapet leverer hvert år oppsiktsvekkende vekst i et marked der konkurransen om marginene er beinhard og marginene små. En del av æren har selskapets digital-avdeling som ledes av Filip Elverhøy. Mandatet er å fornye Elkjøps digitale strategi.
- Digitalisering handler like mye om teknologi som endring av kultur. Målet er å få mennesker til å gjøre nye ting og skape de perfekte kundereisene på tvers av kanaler.
- Løsningen ligger i å utfordre egne verdikjeder, finne nye inntektsstrømmer og forbedre tjenestene. Det handler om bedre forretningsprosesser støttet av moderne teknologi, sier Elverhøy.
Han ramser opp fire viktige områder det haster å bli god på:
- Det handler om å finne de som er best på gjennomføring. Man må tvinge frem samarbeid, åpne opp data og samarbeide på nye måter.
Innsikt og data gjennomsyrer alt digitalavdelingen foretar seg og måten de jobber på.
Etableringen av en smart tjenesteplattform, i Microsoft Azure, har gitt Brødrene Dahl nye nivå av konkurransedyktighet. Med en omsetning på over 6 milliarder kroner er selskapet vanskelig å komme utenom i segmenter som VVS, VA, industri, marine, olje og gass, vannkraft og samferdsel. Med mange års historie, utenlandske eiere, tusenvis av kunder og ekstremt mange leverandører, er det heller ikke overraskende at den tekniske infrastrukturen er komplisert. Dette var også den spennende utfordringen som IT-direktør Thomas Fehn tok tak i, da han startet i jobben for noen år siden. Målet var å oppgradere driftssystemene til en moderne plattform, slik at hans avdeling kan fylle rollen som virksomhetens viktigste strategiske rådgivere.
- Vi har blitt den sentrale og aktive parten i forretningsutviklingen. Vi planlegger nye tjenester og løsninger sammen med avdelingene og eier mange av innovasjonsprosessene, sier Fehn.
Smarte og fleksible løsninger for å bygge nye digitale tjenester er på plass. Tjenesteplattformen inneholder alt om kundedata, varedata, leverandørinformasjon og en rekke andre grunndata koblet sammen på nye og smarte måter.
- Vi har et stort spekter av tjenester og plattformer. Kontroll på integrasjoner gjør at vi kan ha fokus på å få tjenester til å snakke sammen, fremfor den tunge jobben med å endre og tilpasse systemer.
Effektiviseringsgevinstene er mange.- Over mange år har vi hatt en jevn økning i omsetningen med samme bemanning. Flere og flere kunder benytter våre digitale løsninger, noe som er mer effektivt for alle parter, sier Fehn og forteller at det nå jevnlig dukker opp helt nye ideer og konsepter, fordi innovasjonsevnen er større.