Menu
Rask Digital Utvikling
Kontakt oss

Hvorfor mislykkes 70% av alle endringsprosesser?

Jonas Bariås
23.des.2019 10:29:03

Sluttproduktet av ledelse handler i stor grad om å skape atferd som gir resultater. Endringsledelse er en krevende del av faget – faktisk så krevende at 70% av alle endringsprosesser mislykkes, ifølge McKinsey.

At en så stor andel av initiativene feiler, handler selvsagt om mye mer enn at grepene som ledelsen ønsker å gjøre er feil. Men hva er verdien av gode intensjoner, høye ambisjoner og nytenking dersom menneskene i virksomheten ikke omfavner endringene som kommer? Den er null.

Harry Robinson, senior partner i McKinsey, påpeker at svært mange ledere ikke klarer å skape et narrativ som overbeviser de ansatte om at dette er den riktige veien å gå. Og når folk ikke «kjøper» argumentene, vil de heller ikke investere noe ekstra i at ledelsens målsetting blir til virkelighet. 

Så hva gjør de resterende 30% som lykkes med å «selge» budskapet og skaper en varig atferdsendring?

Les også: 3 gjengangere i vellykkede endringsprosesser

«Den gode historien»

I oktober ble Digitaliseringsrådets årlige rapport lansert. Rapporten er basert på undersøkelser av 55 prosjekter i over 40 virksomheter og 15 departementsområder i Norge. Over 200 ledere har deltatt i undersøkelsen, som i år har tatt for seg «Den gode historien».

– Siden endringene griper inn i virksomhetens kjerneoppgaver, er digitaliseringen i høyeste grad et lederansvar. (...) Mange blir usikre når de blir presentert for forslag om omfattende endringer. Tradisjonelt har det vært vanlig for ledere å ty til rasjonelle argumenter, fakta og logikk for å få med seg folk. De har gjerne lagt vekt på målstruktur og fortalt om prosjekter og tiltak virksomheten skal gjennomføre for å oppnå målene. Å fortelle folk hva de skal gjøre, og hvorfor det er fornuftig, er en god start, men det må mer til for å endre atferd og kultur, står det i rapporten. 

Videre skriver Digitaliseringsrådet at toppledere må fortelle hva endringene egentlig handler om. Hvilke ambisjoner har virksomheten – og hvorfor nettopp disse? Hvordan vil virksomhetens ulike medarbeidere, brukere og samarbeidspartnere kjenne effekten av endringene? 

Kjenn ditt publikum

Google, Youtube, Facebook, Instagram og Snapchat har forandret markedsføringsfaget radikalt. Det er i praksis lettere for virksomheter å nå ut til folk enn før, men konkurransen er beinhard og vi bombarderes kontinuerlig med ulike budskap. For å lykkes må annonsørene virkelig kjenne målgruppen deres og kommunisere på riktig måte. Det handler om å formidle budskapet på en måte som oppleves relevant for den de ønsker å få oppmerksomheten til.

Dette gjelder i like stor grad for ledere i endringsprosesser. Skal du lykkes med tiltakene, må du kjenne ditt publikum. Derfor mener vi at HR-avdelingen absolutt må være involvert i digitaliseringsarbeidet fra start, og at HR-direktører må ha et forhold til AI, big data, maskinlæring og algoritmer. Les mer om det her.

I rapporten deler Digitaliseringsrådet noen gode råd til toppledere som skal sette i gang med nye prosjekter:

• Få fram hvordan prosjektet bidrar til samfunnsoppdraget
• Fortell konkret hvordan løsningen dekker brukernes behov
• Fortell de ansatte hvilke konsekvenser prosjektet får for dem
• Finn et navn som kommuniserer bra
• Fortell hvorfor det haster
• Kommuniser enkelt og forståelig og snakk til hjertet
• Gjenta den gode historien – igjen og igjen

Godt samarbeid og transparent er viktig for å skape rask digital utvikling. Vi anbefaler deg derfor sterkt å ta en titt på Digitaliseringsrådets rapport, hvor du også kan lese intervjuer med ledere som deler nyttige erfaringer.

Bjørnson_Thumbnail

Vil du lese mer om endringsledelse?

Klikk på bildet for å lese suksesskriteriene til organisasjonspsykolog Øivind Bjørnson

Likte du innlegget? Få nyhetsbrev på mail

Kanskje du liker disse

artiklene om Rask Digital Utvikling