Digitaliseringen skyter fart med standardiserte tjenester

Jonas Bariås
25.feb.2020 08:28:56

 NB! Dette frokostseminaret er utsatt inntil videre grunnet spredningen av covid-19. 

– E-handelen vokser raskt, også i byggevarebransjen. Kundene våre forventer moderne løsninger, og vi er nødt til å tilpasse oss, sier Magnus Bakken, avdelingsleder for e-Business i byggevarekjeden Optimera.

Virksomheten jobber for tiden med implementeringen av en overordnet strategi for digitalisering. Tilgjengeliggjøring av data er første steg på veien for å tilrettelegge for større hastighet og redusert kompleksitet i utviklingsarbeidet.

– Vi jobber tett med våre kunder for å møte deres forventninger til funksjonalitet. Disse forventningene og våre ønsker er ikke lenger forenlig med hva våre systemer lar oss gjøre. Vi kan ikke utvikle nytt fra bunn av hver gang. Samtidig har vi behov for å frigjøre data. Det handler om å kutte tiden mellom idé og realisering, samt øke effektiviteten for å holde følge med markedet, sier Bakken.

 

Presenterer på frokostseminar

På frokostseminaret Standardized får han selskap av kollega og IT manager Marianne Angel Olsen, for å dele noen erfaringer om mulighetene som oppstår ved at Optimera nå fjerner siloene i kjernesystemene.

Byggevarekjeden er på en meget spennende og omfattende reise, med flere systemoppgraderinger på agendaen. I disse dager er Optimera i ferd med å gå over til en ny e-handelsplattform, som vil gjøre at de står bedre rustet til å følge den store trenden i markedet.

– Vi satset tidlig på e-handel og merker den samme endringen som resten av handelsstanden. Omsetningen øker digitalt, og vi må rigge oss for det som kommer. Vi ønsker å levere de beste kundeopplevelsene og mener at dette er veien å gå, sier Angel Olsen.

MELD DEG PÅ

Løper raskere med standardisering

Optimeras digitale tjenesteplattform vil gjøre det enklere for virksomheten å følge det teknologiske paradigmeskiftet, hvor on-premiseløsninger erstattes av skyteknologi. Fordelene ved skytjenester er mange, både hva gjelder funksjonalitet, skalerbarhet og vedlikeholdskostnad.

– Arkitekturen vi har hatt er ganske typisk, hvor ERP-systemet er hjerterota til alt. Men vi ønsker ikke lenger å være låst til de systemene vi har. Det går sakte og krever for mye vedlikehold. Vi må investere i løsninger som gjør at vi kan bruke ressursene våre på det som gir oss mest tilbake, og ikke drive brannslukking i gamle systemer, sier Angel Olsen.

Hun er ikke i tvil om at standardiserte plattformtjenester blir en viktig del av reisen de har startet på.

– E-handelsplattformen er bare første stopp. Vi ønsker en arkitektur som tilrettelegger for deling av data på tvers av systemer, uten at disse nødvendigvis trenger å vite om hverandre. Det vil bli mulig nå. Vi skal gjøre flere utskiftninger og ser absolutt fordelen ved «hyllevare» som kan hjelpe oss med å gjøre denne jobben raskere, sier hun.

microsoft norge2

Standardized:
25. mars hos Microsoft 

Klikk her for å lese mer om frokostseminaret.

Likte du innlegget? Få nyhetsbrev på mail

Kanskje du liker disse

artiklene om rask digital utvikling