Curida frigjorde tid til egen kjernevirksomhet

Stine Mathisen
19.apr.2022 13:59:01

God ressursbruk er viktig for enhver bedrift, og kan ha stor innvirkning på bunnlinjen. Likevel bruker mange bedrifter enorme ressurser på aktiviteter som ikke omfatter kjernevirksomheten deres. Dette var noe legemiddelfirmaet Curida ønsket å endre på.

- Vi har som mål å bli den norske partneren av industrialisering av medisinsk innovasjon. Det vil si at vi skal produsere legemidler i Norge for eksport. Curida er en CDMO (Contract Development and Manufacturing Organization) innen legemidler, forteller Terje Gabrielsen, CFO i Curida.

Ønsket kontroll

For å oppnå dette, anså de det som avgjørende å bruke tiden sin på egen kjernevirksomhet. Likevel opplevde de at internasjonale betalinger krevde betydelig med tid og ressurser. De så derfor et behov for en integrasjon mellom ERP-systemet og fakturabehandlingssystemet (EHF). I denne forbindelse opplevde Curida at leverandøren av ERP-systemet ikke kunne tilby en tilstrekkelig løsning.

Les mer om ConnXio her!

- Vi hadde en internasjonal leverandør som ikke var helt “up to date” på hvordan de skulle integrere visse systemer. De foreslo flere løsninger som ikke var bærekraftige. Samtidig ønsket vi å ha kontroll over den integrasjonen selv, forklarer Terje.

Fokus på kjernevirksomheten

For Curida ble løsningen å bli kunde av Communicate, med integrasjon på abonnent gjennom tjenesten ConnXio. På denne måten beholdt de kontrollen over integrasjonen, samtidig som de fikk frigjort tid til egen kjernevirksomhet, og forutsigbarhet ved kostnader og forvaltning.

- Vi driver med noe annet enn integrasjoner. Vi driver med produksjon av legemidler, og da kan vi ikke bruke tiden vår på vedlikehold og drifting av andre ting. Vi har alt i skyen.

Kutter tiden

Curida har nemlig tatt i bruk ConnXio på koblingen mellom sitt EHF-system og ERP-system. EHF styres gjennom en frontend, hvor alt av håndtering og godkjenning av transaksjoner foregår. Ved hjelp av ett enkelt tastetrykk vil godkjente fakturaer kunne sendes direkte inn i ERP-systemet, takket være ConnXio som mellomledd. Resultatet er langt mer effektiv drift på produksjon av økonomitall.

- Vi kutter tiden på internasjonale betalinger med 80-90%. Når de er godkjent, er det én knapp å trykke på, så er de også bokført og betalt, forteller Terje.

Hva fremtiden bringer

- Førsteinntrykket av ConnXio var veldig bra, og so far so good. Det dere har levert har gått smertefritt. Og så får vi jo se. Fremover vet vi ikke enda. Nå skal vi først gjøre oss helt ferdig, så tar vi et steg av gangen.

Hva ville du sagt til andre som spør om de burde bli kunde?

- Da ville jeg vel sagt at så lenge man ikke skal drive med integrasjon selv så er det smart å teste denne løsningen, avslutter Terje.

connxio_logo

Les mer om ConnXio!

I ConnXio har vi gjort store deler av integrasjonsarbeidet på forhånd, slik at du kan iverksette og realisere digitale initiativer på kortere tid. Les mer her → 

Likte du innlegget? Få nyhetsbrev på mail