Endringsglede og digitalisering hos Elkjøp

Ranja Pedersen Ovedal
28.des.2017 11:10:02

Elkjøp er en av Norges mest kjente merkevarer og den 16. største bedriften i landet. Selskapet kan vise til en forbløffende vekst siste tiår, i en bransje der konkurransen om marginene er beinhard og fortjenestemarginene forsvinnende små. For tre år siden tok Filip Elverhøy på seg oppgaven med å fornye selskapets digitale strategi. I bagasjen hadde han flere tiårs erfaring med digitale suksesser fra flere bransjer, og rykte som en autoritet på endringsledelse.

- Digitalisering handler like mye om teknologi som endring av kultur. Målet er å få mennesker til å gjøre nye ting, og skape de perfekte kundereisene på tvers av kanaler, sier Filip

Tradisjon for innovasjon
Elkjøp har lenge hatt en tradisjon for innovasjon i sine fysiske butikker. Få er bedre til å balansere evnen med å gi gode råd samtidig som man selger verdiøkende produkter med høyere marginer. Årsaken er enkel: TV-er og vaskemaskiner går ut nesten uten fortjeneste, mens ekstrautstyr og tilbehør er mer lønnsomt. Etter å ha kartlagt selskapets digitale styrker og svakheter, gikk Elverhøy med en businesscase til styret. Oppskriften: 15 nye stillinger med titler som Elkjøp aldri hadde hørt om som User experience design, og data scientists. Heldigvis for Elkjøp fikk han tillitt og satsningen ble innledet.

- Da startet den vanskelige jobben med å slippe til nye personer i nye roller. En av de første prosjektene handlet om hvordan bruke teknologi til å skape nye kundeopplevelser. Utfordringen var at Elkjøp er en elefant, og det er vanskelig å bevege seg like raskt som de mindre aktørene som har kniven på strupen i forhold til innovasjon- Markedets krav er de samme uansett størrelse, sier han og peker på at handelsnæringen er nummer tre i den digitale utviklingsspiralen – foran finansnæringen.

En av de største konkurrentene om oppmerksomheten heter Amazon og har 3000 utviklere. De er blant de mest best besøkte netthandelsaktørene i Norge, selv om de ikke opererer lokalt.

Testing av endringer
Elverhøy mener mange ledere kommer skjevt ut av hoppkanten om de stiller spørsmålet om hvordan digitalisere virksomheten. Dette har IT-avdelingen holdt på med lenge.

- Løsningen ligger i å utfordre egne verdikjeder, finne nye inntektsstrømmer, og forbedre tjenestene. Det handler om bedre forretningsprosesser støttet av moderne teknologi. Det er lett å tenke ut ideer og tegne konsepter, gjennomføring er mye vanskeligere. Man må forstå hva som er på gang og vise vei. Endringsledelse berører hele virksomheten. Teknologiekspertene kan ikke bare kjøre på, de må ha med seg kollegene sine i endringen, sier Elverhøy.

I Elkjøp digital er det ekstremt kundefokus, og alle endringer og nyvinninger testes på kunder før det rulles ut i stor skala. Dette for å unngå a-ha opplevelsene de hadde fra en digital kjøpsvelger på TV-er der halvparten av kundene datt av underveis. Årsaken? Veiledningen brukte «du» fremfor «noen».

- Selv om vi er størst må vi vei ved å være innovative. Denne evnen har vi opparbeidet oss over tid.

Han ramser opp fire områder som er særlig viktig å bli god på:

  • Virksomhetens evne til å ta de riktige valgene
  • Evnen til å gjennomføre raskt og effektivt
  • Evnen til å smidig reagere på digitale endringer
  • Innsikten og kunnskapene til å raskt overvåke og avdekke endringer i markedet

Til inspirasjon har han brukt en bok skrevet av John Kotter som heter «Our Iceberg is Melting» som tar for seg endring på 20 minutter, se video her.

- Boken har jeg gitt til alle mine kolleger. Den viser gruppedynamikken i et endringsprosjekt og stegene i endringsprosjekt, sier Elverhøy og peker på at et av de viktigste mantraene for å lykkes med digitalisering er at man må fjerne siloer slik at folk ikke snubler i beina til hverandre.

Kotters åtte steg til endring er (løst oversatt):

  1. Skap en følelse av at det haster med å ta grep
  2. Bygg et team med ressurspersoner som viser vei
  3. Skap en visjon og sett i gang noen retningsgivende aktiviteter
  4. Opprett en større gruppe med frivillige som ønsker å bidra
  5. Fjern barrierer og hindringer
  6. Høst noen kortsiktige gevinster
  7. Hold endringsfarten oppe
  8. Sørg for at det nye erstatter det gamle over tid - gjennomføringsdytighet

- Det skal ikke handle om hvem som eier en oppgave, men om å finne den som er best på gjennomføring. Man må tvinge frem samarbeid, åpne opp data og samarbeide på nye måter.

 

 

Vil dere lykkes med endring? Trenger dere en grunnmur for innovasjon? Fyll ut skjema her så tar vi kontakt for en uforpliktende samtale.

Likte du innlegget? Få nyhetsbrev på mail

Kanskje du liker disse

artiklene om digitalisering