En arkitektur for lokalsamfunnets fremtid

Ranja Pedersen Ovedal
12.jan.2018 14:40:12

Norsk Tippings digitalisering gir positiv utvikling over hele Norge. I bunn ligger en solid plattform som gjør det mulig å utvikle nye typer tjenester raskt.

Jørn-Berg-Nordlund-Integrasjonsdagene-2017.jpg

Ryggraden i norsk frivillighet og idrett er i stor grad bygget på midler skapt fra den store og vennlige spill-kjempen på Hamar. I kontrast til raskt voksende konkurrenter har statsbedriften en tydelig samfunnsansvarlig retning på virksomhetsutviklingen. Hensikten er å utvikle spill og tjenester i ansvarlige rammer der midlene kommer idrett, kultur og humanitære formål til gode, og oppskriften har i flere tiår handlet om digitalisering:

- Det handler om å skape nye typer forretningsgevinster. Vi skal møte kundenes forventninger med brukervennlige tjenester som er kostnadseffektive å utvikle og drifte, sier Jørn Berg Nordlund.


Norsk Tipping har en utviklingsorganisasjon med over 400 spesialister som utvikler og drifter fremtidens spillprodukter. En viktig ingrediens er arkitekturen som binder forretningen sammen med teknologien.

Plattformer for bærekraftige vinnere
Konkurransebildet til Norsk Tipping preges av mange aktører som kjemper om de samme spillerne, der regler og retningslinjer er ulike. Der utenlandske aktører bruker store midler på en hissig form for annonsering for å få flest mulig til å spille mye og ofte, har Norsk Tipping strenge reguleringer og retningslinjer for markedsføring.

- En av våre største konkurrenter innenfor nettbaserte spill har 900 mobilspill og oppimot 2000 web -baserte. Når vi vet at det koster syv eller åtte siffer å utvikle disse, sier det seg selv at Norsk Tipping må benytte seg av leverandørmarkedet for spillproduksjon for å kunne være konkurransedyktig. Vi må derfor tenke langsiktig og ta smarte valg, sier Nordlund.

Les her om hvorfor virksomhetsarkitektur er viktigere enn noensinne

Neste generasjons spill
Statsforetaket kan vise til mange digitale suksesser med tjenester der spillerne nå legger igjen så mye som 7,7 milliarder kroner etter at over 32 milliarder kroner passerte gjennom system. Imponerende for et selskap som i tiår har evnet å fornye forretningsmodellen fra manuell kuponghåndtering der tippelapper fra hele landet ble fraktet til Hamar, til dagens tilværelse der transaksjoner er automatisert og validert gjennom pålogginger med Buypass. Strenge krav til sikker identifikasjon av kunden er også nøkkelen til å begrense de som har uansvarlig spilleadferd. Der konkurrentene begrenser de som vinner, legger «tippinga» hindringer i veien for de som taper (for mye). I utviklingen av neste generasjons interaktive er det tre sentrale begrep som setter føringen:

  • Tilby de beste og mest enhetlige kundeopplevelsene
  • Alltid ha full kontroll på alle kjernetjenester
  • Sikre at bakenforliggende arkitektur støtter forretningsbehovene

- Vi investerer i neste generasjons spillplattformer. Digitale og mobilbaserte spill vokser mye raskere enn alt annet, og våre tjenester må tilby de beste kundeopplevelsene, sier Nordlund.

En solid grunnmur med smarte fellestjenester
En stor del av oppgaven handler om hvordan de styrer teknologileverandører i inn- og utland. Nøkkelen er riktig kombinasjonen av leverandører slik at arkitekturen enkelt støtter kravene fra forretningen, og store investeringer er lagt i en solid grunnmur med smarte fellestjenester.

- Vi har skapt tverrfaglige team som dekker hele bredden. Vi designer våre egne verdistrømmer og smarte forsyningskjeder med gode grensesnitt helt ut til kundene. I stor grad handler det om å samle og bruke data på smartere måter for å komme raskere, bedre og billigere til markedet, sier Nordlund.

Derfor har de kjøpt inn spesialplattformer og systemer designet for spillindustrien, mens ekspertene på Hamar tar ansvar for integrasjonene med gode API-er for tilkoblinger.

-  Vi kjøper hyllevare der vi kan, og utvikler det vi må, sier Nordlund som påpeker at valg styres etter definerte kjøreregler.

- Arkitektur bygges over tid, og derfor må reglene ta hensyn til de langsiktige behovene. Vår tjenesteorienterte arkitektur sikrer at vi kan sy sammen mange ulike typer teknologier på mange forskjellige områder, avslutter Nordlund.

 

 

 

Ønsker du hjelp til å designe plattformen som møter mange behov i en uoversiktlig fremtid. Fyll ut skjema her så tar vi kontakt for en uforpliktende prat.

Integrasjonsdagene 2018 finner sted 30. og 31. august. Meld deg på allerede nå!

Meld deg på

Digitaliserer du fortiden eller transformerer du fremtiden? Les og hør erfaringer fra en tidligere endringsleder i Schibsted.

Les og hør hvordan Jotun endret markedet for skipsmaling.

Les og hør hva Geir Amsjø peker på som viktige forutsetninger for å lykkes med digital transformasjon.

Endringsglede hos Elkjøp: Hva har pingviner med digitalisering å gjøre?

Difi peker på seks kjennetegn på digital endring man må kunne om man jobber i offentlig sektor. Sjekk dem ut her.

Likte du innlegget? Få nyhetsbrev på mail

Kanskje du liker disse

artiklene om digitalisering