Slik lykkes dere med en digital plattform

Jonas Bariås
13.jun.2018 00:45:30

For å lykkes med en digital plattform er det nødvendig å ha en forståelse for samspillet mellom data, identitetsstyring, integrasjon, API-Management og maskinlæring/kunstig intelligens. Dette er byggesteinene som er helt essensielle i arbeidet med å bygge en egen plattform for raskere, digital utvikling.

Digitalisering handler i stor grad om utnyttelse av nye teknologier for å lansere nye, digitale tjenester raskt til markedet, levere bedre kundeopplevelser, automatisere tidkrevende prosesser og tilrettelegge for BI og Analytics. Dette er noe Dominic Akadimah, Lead Architect hos Communicate, vil prate mer om under årets Integrasjonsdager i august.

Ledelsen må ta ansvar

Akadimah mener det er nødvendig at toppledelsen har innsikt og forståelse for de fem byggesteinene, og at det er hos dem ansvaret ligger.

– Ledelsen har ansvaret for den digitale transformasjonen i eget selskap. Det er her eierskapet må ligge for å kunne oppnå en rask, digital utvikling, sier Akadimah.

Han gleder seg til å dele erfaring om hva de fem byggesteinene innebærer, og gir oss en liten introduksjon til hva han vil prate mer om under årets Integrasjonsdager i Halden.

LAST NED EBOK: Slik oppnår du rask digital utvikling

Identitetsstyring

For å få kontroll på identiteten i selskapet, er det helt nødvendig med identitetsstyring. Den gir deg kontroll på ansatte, kunder og samarbeidspartnere og muligheten til å benytte roboter og kunstig intelligens.

– Hvem er det så som står til ansvar for robotene og det de blir programmert til å gjøre? Selskaper må ha kontroll på hvordan man faser identiteter raskere inn i verdikjeden, slik at disse raskere kan utnytte data og tjenester. Det er dette som er identitetsstyring, sier Akadimah.

Integrasjon

Alle analyser utført av de store selskapene sier at kostnadene ved digitaliseringsarbeid tilskrives integrasjon. Integrasjon er viktig for å kunne effektivere forretningsprosesser. Roboter og kunstig intelligens bygger også på integrasjon. Dermed er integrasjon motoren for å bygge en digital plattform

Maskinlæring og kunstig intelligens

Hvordan man strukturerer egne data og tjenester for raskere å kunne identifisere flaksehalser, eller nye muligheter for tjenester, er et viktig spørsmål som Akadimah er opptatt av.

– Det finnes mange gode eksempler på områder hvor maskinlæring og kunstig intelligens har banet vei for nye tjenester. Bedrifter må analysere informasjon om egen drift for å effektivisere enda mer. Dette hjelper maskinlæring og kunstig intelligens oss med, sier Akadimah.

Data

Akadimah mener at gullet er dataene du sitter på. Tjenesteeiere i ulike selskaper må forstå verdien av å legge dataene på bordet. Det vil gjøre dem langt mer innovative og de vil dermed ha større forutsetninger for å lykkes.

– Vi skal se litt på hvordan man får kontroll på dataene som flyter på tvers av verdikjeden og hvordan disse struktureres. Dataene danner grunnlaget for innovasjon, mener Akadimah.

API-Management

For mange forretningsledere er det viktig å både få, og ivareta kontroll, over egne data. API-management ivaretar en kontrollert deling og konsumering av data og tjenester utenfor brannmuren.

API-management styrer virksomhetens elektroniske grensesnitt mot omverdenen. Den kan kjøres lokalt eller som en skytjeneste basert på krav til sikkerhet, ytelse og lønnsomhet blant annet.

Likte du innlegget? Få nyhetsbrev på mail

Kanskje du liker disse

artiklene om digital tjenesteplattform