Autonomi og maskinlæring med Kognifai

Ranja Pedersen Ovedal
16.feb.2018 14:55:13

Kongsberg Digital benytter kunstig intelligens og maskinlæring for å ta plassen i det virtuelle førersetet nå som vi har en ubemannet revolusjon på trappene.

Christian-Møller-Integrasjonsdagene-2017.jpg

- Big Data gir ingen verdi i seg selv, det er først når dataene bearbeides at de gir forretningsnytte. Og det er her slaget står, slik vi ser det, sier Christian Møller, CTO i Kongsberg Digital.

Autonome biler og båter er allerede under testing, og sånn sett ikke noe nytt. Men det er begrenset intelligens som er i bruk for eksempel i biler. Det neste stadiet handler om nyttiggjøring av sanntidsdata, og på sikt forsterkningslæring.

- Det jeg vil kalle orkestreringen av autonomi er upløyd mark. Vi har værdata, trafikkdata, og data fra sensorer om bord, men hvem har kontrollen på de ulike dataene, og hvordan tas de i bruk, spør Møller.

Kongsberg Digital står bak Kognifai, en åpen digital plattform, som er til nytte i en rekke sektorer, som subsea/offshore, maritim, fornybar og tradisjonell energibransje. Data fra større og mindre enheter kommer inn i Kognifai via en «IoT gateway».

- Jeg foretrekker å omtale det som et sømløst økosystem. Dette er vårt Fort Knox, og her bestemmer vi alt. Men når vi har sjekket av buzzword-boksene for IoT og Big Data, har vi kommet dit hvor slaget egentlig står nå. For du har ikke skapt noe verdi selv om du har samlet store datamengder, det synes helt enkelt ikke på bunnlinjen. Verdien kommer først når dataene er prosessert i business logic-laget og presenteres i et format som kan formidles i en applikasjon, sier Møller.

Havets Tesla
Kongsberg Maritime samler i dag data fra 18 000 fartøyer, og sitter allerede på ufattelige mengder med data. Dette gjør at de ble en naturlig samarbeidspartner på et av de autonome prosjektene som har fått størst oppmerksomhet verden rundt. Verdens første batteridrevne heleautonome fartøy, Yara Birkeland, skal gå mellom Herøya, Brevik og Larvik. Her er den digitale tvillingen sentral, altså den syntetiske fremstillingen av den verdenen du opererer i for å simulere alle elementene som hører med i prosjektet.

- Det som er gøy her er at vi kan bruke den digitale tvillingen aktivt i utviklingen av skipet. For vi har allerede data på 95 prosent av det som inngår i prosjektet, og det gjenstår bare å pakke det sammen. Videre skal vi bruke tvillingen under operasjon. For eksempel til å simulere vanskelig vær som får konsekvens for driften.

Stor innvirkning
Skipsfarten har store utgifter til mannskap og vil få stor effekt av autonome skip. Men det er langt fram.

- Vi snakker om en gammeldags bransje hvor det fremdeles kan kommuniseres via telefaks. Mange aktører må først få koblet opp skipene og få data i land. Jobben er heller ikke gjort bare ved å ta i bruk en plattform for innsamling av data. Det er mange som mangler elementære, men kompliserende deler som monitorering, sikkerhet, konfigurasjon, enhetsstyring og skalerbarhet. Og det er her våre løsninger overbeviser mange nye kunder, sier Møller.

Ønsker du hjelp til å løse sammensatte problemstillinger i komplekse systemer? Fyll ut skjema her, så tar vi kontakt for en uforpliktende prat.

Integrasjonsdagene 2018 finner sted 30. og 31. august. Meld deg på allerede nå!

Meld deg på

Digitaliserer du fortiden eller transformerer du fremtiden? Les og hør erfaringer fra en tidligere endringsleder i Schibsted.

Les og hør hvordan Jotun endret markedet for skipsmaling.

Norsk Tippings digitalisering gir positiv utvikling over hele Norge. 

Les og hør hva Geir Amsjø peker på som viktige forutsetninger for å lykkes med digital transformasjon.

Endringsglede hos Elkjøp: Hva har pingviner med digitalisering å gjøre?

Difi peker på seks kjennetegn på digital endring man må kunne om man jobber i offentlig sektor. Sjekk dem ut her.

Likte du innlegget? Få nyhetsbrev på mail

Kanskje du liker disse

artiklene om digitalisering